کد خبر : 40224

اوپک موفق به حذف مازاد عرضه نفت می شود؟

قیمت های نفت خام به دنبال نظرسنجی بلومبرگ از تحلیل گران، شرکت های نفتی و همچنین اطلاعات مربوط به رصد کشتی ها که افزایش تولید اوپک در ماه ژوئیه را ۲۱۰ هزار بشکه در روز برآورد نمود تحت فشار قرار گرفت

اوپک موفق به حذف مازاد عرضه نفت می شود؟

پتروتحلیل- قیمت نفت خام روز سه شنبه به خاطر نشانه هایی از افزایش تولید کشورهای اوپک کاهش یافت. نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱/۰۱ دلار کاهش (۲ درصد) به ۴۹/۱۶ دلار در هر بشکه رسید. در حالی که نفت خام برنت با ۹۴ سنت کاهش (۱/۸ درصد) در قیمت ۵۱/۷۸ دلار در هر بشکه تسویه شد. بدین ترتیب، کاهش قیمت نفت خام به جریان یک هفته ای افزایش قیمت برای هر دو شاخص پایان داد.

قیمت های نفت خام به دنبال نظرسنجی بلومبرگ از تحلیل گران، شرکت های نفتی و همچنین اطلاعات مربوط به رصد کشتی ها که افزایش تولید اوپک در ماه ژوئیه را ۲۱۰ هزار بشکه در روز برآورد نمود تحت فشار قرار گرفت. یکی از تحلیل گران Commerzbank در یادداشتی اظهارداشت که در سطح تولید فعلی اوپک، بازار نفت احتمالاً در نیمه دوم سال جاری شاهد یک کسری عرضه در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. به عبارت دیگر، اوپک تا پایان سال جاری به طور کامل به هدف خود که حذف مازاد عرضه است نخواهد رسید. سرمایه گذاران نفتی همچنین وقایع سیاسی ونزوئلا را پس از رفراندوم آخر هفته گذشته دنبال می کنند. ایالات متحده روز دوشنبه تحریم هایی را علیه رئیس جمهور ونزوئلا اعمال کرد ولی شامل صنعت نفت این کشور نمی شود.

طبق گزارش API، ذخائر نفت خام به میزان ۱/۸ میلیون بشکه طی هفته منتهی به ۲۸ ژوئیه افزایش یافت و به ۴۸۸/۸ میلیون بشکه رسید. ارقام رسمی موجودی ذخائر در پایان روز جاری توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود. در خارج از آمریکا نیز قیمت برنت به دنبال گزارش هایی که نشان می داد تولید اوپک به سطح بالایی در سال ۲۰۱۷ یعنی ۳۳ میلیون بشکه در روز رسیده است کاهش یافت. موسسه EIU اعلام داشت که علی رغم کاهش تولید، بازار جهانی با مازاد عرضه روبروست و هشدار داد که تضمینی برای اینکه کاهش تولید بیشتر برای بازگرداندن تعادل به این بازار کافی است وجود ندارد.

2 oil

آخرین اطلاعات EIA که شب گذشته منتشر شد نشان می دهد که تولید نفت خام آمریکا در ماه مه به ۹/۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین مقدار طی ۱۶ ماه گذشته است و حاکی از افزایش ماهانه ۶۰ هزار بشکه در روز و افزایش سالانه ۳۱۶ هزار بشکه در روز است. در مقابل، تقاضای نفت خام آمریکا یک رشد ۴/۳ درصدی (۸۲۰ هزار بشکه در روز) داشته است که قوی ترین نرخ رشد از ژوئیه ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می شود.

رالی افزایش قیمت نفت خام طی یک هفته گذشته در اختلاف قیمت های نفت خام منطقه مدیترانه نیز منعکس گردید، جایی که تمایل بازار به شدت bullish بود. این افزایش قیمت نفت خام یورال را که قبلاً در حداکثر قیمت چندساله خود قرار دارد تحت تاثیر قرار داد و به کاهش اختلاف قیمت آن با برنت تداوم بخشید. اختلاف قیمت یورال NWE و برنت موعددار به منهای ۶۰ سنت رسید، در حالی که این رقم برای یورال مدیترانه در مقابل برنت ۳۰ سنت بود. با این حال، حتی با وجود مقادیر بیشتر محمولات spot، بازار در هفته گذشته برای مدت کوتاهی شاهد وضعیت بکواردیشن ICE/Brent در بازار فیوچرز بود. تقویت دوباره قیمت برنت در بازار فیوچرز منجر به افزایش EFS برنت/دوبی گردید و در نتیجه فرصت آربیتراژ به بازار آسیا بسته شد که طی هفته گذشته محمولات زیادی را از حوزه آتلانتیک روانه بازار فوق کرده بود.

 

ارسال نظر