کد خبر : 40220

عدم حمایت از قراردادهای آتی فروش نفت خام یورال روسیه

رئیس جمهور روسیه مدتهاست که خواستار ایجاد مکانیزم قراردادهای آتی فروش نفت خام یورال است

عدم حمایت از قراردادهای آتی فروش نفت خام یورال روسیه

پتروتحلیل- به گفته منابع صنعتی، تلاش های روسیه برای ایجاد بازار آتی معاملات نفت خام یورال به علت عدم حمایت اتاق های معاملات بین المللی همچنان رو به افزایش است. روسیه در ماه نوامبر گذشته مرکزی را برای انجام معاملات آتی قراردادهای فروش نفت خام یورال به صورت الکترونیکی تحت عنوان URL-E در مسکو راه اندازی کرد تا بدین وسیله امکان صادرات بیشتری از این نوع نفت خام را فراهم آورد.

اما به گفته منابع نفتی، روند پرداخت مالیات با استفاده از این روش بطور کامل از میان برداشته نشده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدتهاست که خواستار ایجاد مکانیزم قراردادهای آتی فروش نفت خام یورال است. وی همچنین مراتب ناخرسندی خود را از فروش نفت خام یورال با تخفیف نسبت به نفت خام شاخص برنت اعلام کرده است.

گفتنی است ، نفت خام یورال در حال حاضر در بازار فیزیکی بطور معمول با تخفیف نسبت به نفت خام برنت از سوی آژانس های قیمت گذاری، معامله گران نفتی و پالایشگران قیمت گذاری می شود. اطلاعات بدست آمده از مرکز مبادلات بین المللی نفت سنت پترزبورگ (SPIMEX) نشان می دهد که ظرف شش ماه نخست سال جاری در مجموع ۳۲۰۰ معامله با استفاده از تجهیزات جدید صورت گرفته است . این فقط یک سوم از هدف ده هزار قرارداد روزانه است که Alexei Rybnikov، رئیس SPIMEX، قصد داشت در زمانی که بازار راه اندازی شد ظرف مدت ۱۸ ماه به آن برسد.

تاکنون هیچ معامله ای برای تحویل فیزیکی معاملات آتی نفت خام اورال در SPIMEX به عنوان بزرگترین مرکز مبادلات کالای روسیه صورت نگرفته است . طبق اظهار یک منبع آگاه صنعتی، معاملات آتی در حجم های ضروری و لازم انجام نمی شود مگر اینکه شرکتهای عمده نفتی نظیر Trafigura به این بازار ملحق شوند. یکی دیگر از منابع اصلی نفتی غرب اظهار داشت: نفت خام یورال در حجم بالا در بازار موجود نیست، زیرا شرکت روسنفت به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت روسیه این نوع نفت خام را برای سال های آینده به اتاقهای معاملاتی خصوصاً به شرکت Trafigura پیش فروش کرده است.

این منبع افزود: چرا شرکت های خارجی به این معاملات ملحق شوند؟ مقطع کنونی از لحاظ زمانی و مکانی مناسب نیست. برای اتاقهای معاملاتی غربی، خرید نفت به طور مستقیم از تولید کنندگان و از طریق انجام مناقصه یا پیش پرداخت های عملیاتی که اغلب از تخفیف و حجم های تضمین شده برخوردار هستند بسیار آسان تر است. یک منبع معاملاتی غربی گفت : اگر شما می توانید یک محموله نفتی در بندر Primorsk خریداری کنید، چرا به آنجا می روید؟ من نمی فهمم مناقصه های Spot از جمله Surgutneftgaz هم وجود دارد که از ارائه نقدینگی کافی برخوردار است.

ارسال نظر