کد خبر : 40169

افزایش 29 درصدی صادرات عربستان به چین؛

سهم بازار پلی اتیلن سنگین ایران در چین کوچک شد

ایران به عنوان تامین کننده اصلی پلی اتیلن سنگین چین، در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم بازار خود را 7 درصد از دست داده است که عدم موفقیت در این رکورد را نمایش می دهد

سهم بازار پلی اتیلن سنگین ایران در چین کوچک شد

پتروتحلیل- طبق آمار، واردات پلی اتیلن سنگین تجمعی چین در پنج ماه اول سال جاری به میزان 24 درصد افزایش و به رکوردی بالا دست یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، ایران به عنوان تامین کننده اصلی پلی اتیلن سنگین چین، در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم بازار خود را 7 درصد از دست داده است که عدم موفقیت در این رکورد را نمایش می دهد.

در عین حال، عربستان سعودی با توجه به از دست دادن سهم بازار ایران، واردات خود را به چین 29 درصد افزایش داده است.

براساس آمار و در مقایسه با چین، کل واردات پلی اتیلن سنگین در ترکیه در پنج ماه اول سال جاری به میزان 16 درصد کاهش داشته است که از سال 2010 در ترکیه به عنوان کمترین میزان واردات برای این محصول عنوان شده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده پلی اتیلن سنگین ترکیه، قیمت را در بازار، همزمان باافت واردات این کشور به میزان 29 درصد، کاهش داد. در عین حال واردات انبوه پلی اتیلن سنگین از ایران در پنج ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایدار بوده است.

اگر چه واردات پلی اتیلن سنگین در ماه های ژانویه تا مه 2017 تغییر نکرده است، اما سهم بازار ایران در واردات پلی اتیلن سنگین در ترکیه به میزان 4 تا 20 درصد تاکنون در سال جاری گزارش شده است. واقعیت این است که ترکیه در سال جاری پلی اتیلن سنگین کمتری که ظاهرا تولید ایران بوده را مصرف کرده است.

دلیل کاهش عرضه واردات پلی اتیلن سنگین ایران در چین و به دست آوردن سهم بازار بیشتر در ترکیه، مشکلات پرداخت هزینه ها در بانک های چینی عنوان شده است. بازیکنان چینی در چند ماه گذشته از این موضوع شکایت کرده اند. این در حالی است بانک ها مایل به بازپرداخت LC برای معاملات با ایران نیستند. قیمت پلی اتیلن در چین و ترکیه نیز تحت فشار ایران و فروشندگان در چین قرار دارد.

واقعیت این است که فروشندگان ایرانی بیشتر متمرکز حل مشکلات برای پرداخت ها بودند تا فروش پلی اتیلن سنگین خود به ویژه در ماههای آوریل و مه. البته ایران نتوانسته است تا طی پنج ماه اول سال جاری میزان صادرات خود به ترکیه را حفظ کند.

ارسال نظر