کد خبر : 40162

افزایش قیمت‌های رسمی صادرات نفت خام Somo در ماه اوت

معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت نفت خام‌های متوسط و سبک آرامکو و Somo به دنبال تمدید دیسکانت ماه پیش روی شاخص دوبی تا سومین ماه، به طور متوسط ۲۰ سنت در هر بشکه کاهش یابد که این موضوع نشان دهنده ضعف ناگهانی تقاضا است

افزایش قیمت‌های رسمی صادرات نفت خام Somo در ماه اوت

پتروتحلیل-شرکت دولتی نفت عراق- SOMO- قیمت اکثر نفت‌خام‌هایی که قرار است برای ماه اوت بارگیری شود نسبت به ماه قبل به میزان ۲۵ تا ۷۵ سنت در هر بشکه افزایش داده و تنها قیمت نفت خام صادراتی سبک بصره به منطقه آسیا – اقیانوسیه را کاهش داده است.

شرکت Somo قیمت نفت خام سبک متوسط ترش بصره برای عرضه به منطقه آسیا- اقیانوسیه را با دیسکانتی معادل ۶۵ سنت در هر بشکه نسبت به متوسط ماهانه قیمت عمان-دوبی تعیین کرد. این قیمت ۱۰ سنت در هر بشکه پایین تر از قیمت صادراتی ماه ژوئیه است.

قیمت رسمی صادرات نفت خام سنگین ترش بصره به منطقه آسیا– اقیانوسیه با افزایش۲۵ سنتی به دیسکانت ۴/۴۵ دلار در هر بشکه نسبت به شاخص عمان-دوبی تعیین شد. تغییرات قیمت‌های رسمی شرکت Somo درجهت تغییرات قیمتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی که در هفته گذشته برای ماه اوت تعیین شده بود، می‌باشد. قیمت‌های آرامکو قدری رقابتی تر هستند.

این شرکت قیمت نفت خام متوسط عربستان (Arab Medium) را ۱۵ سنت در هر بشکه کاهش داد که این مقدار کاهش، بیشتر از میزان کاهش قیمت تعیین شده برای نفتخام سبک بصره توسط شرکت Somo می‌باشد و همچنین قیمت نفت خام سنگین عربستان(Arab Heavy) را ۱۵ سنت درهر بشکه افزایش داده که کمتر از میزان افزایش قیمت نفت خام سنگین بصره است.

معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت نفت خام‌های متوسط و سبک آرامکو و Somo به دنبال تمدید دیسکانت ماه پیش روی شاخص دوبی تا سومین ماه، به طور متوسط ۲۰ سنت در هر بشکه کاهش یابد که این موضوع نشان دهنده ضعف ناگهانی تقاضا است. انتظار می‌رفت به خاطر تقاضای خوب فصلی، قیمت نفت خام‌های ترش سنگین بدون تغییر باقی بماند و یا اینکه اندکی افزایش داشته باشد.

شرکت Somo قیمت نفت خام‌های سبک و سنگین بصره و کرکوک را که برای ماه اوت به مقصد اروپا بارگیری می‌شوند به ترتیب ۴۵، ۷۵ و ۴۰ سنت در هر بشکه نسبت به ماه قبل افزایش داد. پس از افزایش قیمت‌های رسمی شمال غرب اروپا بین ۲۵ سنت تا ۱ دلار در هر بشکه و افزایش ۲۰ تا ۷۰ سنتی قیمت‌های صادراتی ماه اوت به منطقه مدیترانه بر اساس قیمت فوب Ras Tanura، توسط شرکت آرامکو، تعدیلات قیمتی در جهت انتظارات بعضی از معامله گران به صورت کاهش قیمت انجام شد. گمان می‌رود تمام احجام نفت خام سبک و سنگین بصره برای بارگیری در ماه ژوئیه به مقصد اروپا فروخته شده باشد.

به گفته حاضران بازار تنها ۱۲ میلیون بشکه از نفت خام سبک بصره و سه میلیون از نفتخام سنگین بصره به عنوان محمولات قابل فروش به خریداران اروپایی در ماه ژوئیه وجود دارد. به دلیل تقاضای فصلی برای نفت خام های غنی از استحصال قیر، نفتخام های ترش سنگین مانند نفت خام سنگین بصره به طور خاص درماه گذشته از فروش به پالایشگاه‌های اروپا سود برده اند.

شرکت Somo قیمت‌ نفتخام‌های سبک و سنگین بصره و کرکوک خود را برای فروش به بازار امریکا به ترتیب ۳۰، ۳۵ و ۴۰ سنت در هربشکه افزایش داد. این حرکت از حرکت آرامکو برای کاهش قیمت ماه اوت نفتخام‌های بسیار سبک خود به میزان ۱۰ سنت در هر بشکه و ثابت نگاه داشتن قیمت نفتخام های سنگین، متوسط و سبک عربستان به مقصد اروپا فاصله دارد.

 

ارسال نظر