کد خبر : 40076

بازگشت شرکت «انی» به بخش بالادستی نفت و گاز ایران

پتروتحلیل- شرکت ایتالیایی انی در نظر دارد تا با امضاء یک توافق نامه اولیه با شرکت ملی نفت ایران به منظور مطالعه دو میدان اصلی ، بار دیگر در بخش بالادستی نفت و گاز ایران حضور یابد.

این توافق نامه با نگاه حمایتی از قراردادهای توسعه ای این میادین در آینده به امضاء خواهند رسید. یکی از پروژه های تحت پوشش این توافق نامه، میدان نفتی دارخوین است که در مرز ایران و عراق واقع گردیده و اواسط سال ۲۰۰۰ توسط این شرکت وارد مدار تولید گردید. فاز سوم توسعه این پروژه از سوی ایران به شرکت های خارجی تحت مدل قراردادی جدید برای سرمایه گذاری ارائه گردیده است. پروژه دیگر مربوط به میدان گازی فراساحلی کیش واقع در خلیج فارس است که بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، ۱/۴ تریلیارد متر مکعب گاز در خود جای داده است و می تواند ۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال و یا ۲۵ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید کند.

از ابتدای سال گذشته میلادی (بعد از لغو تحریم های هسته ای) این جدید ترین توافق نامه ای است که توسط شرکت ملی نفت ایران به عنوان بخشی از برنامه های این شرکت برای جذب شرکت های خارجی در بخش بالادستی نفت و گاز ایران به امضاء خواهد رسید. ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۲۱، در حدود ۱۸۰-۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز جذب نماید که در حدود ۱۳۰ میلیارد دلار آن به بخش بالادستی اختصاص یافته است. مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اعلام نمود که در نظر است تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۵ میلیارد دلار قرارداد های واقع در بخش بالادستی را نهایی نماید . میدان نفتی دارخوین که قرار است توسط انی مورد مطالعه قرار گیرد، در اصل در ژوئن سال ۲۰۰۵ یعنی چهار سال بعد از امضاء توافق نامه یک میلیارد دلاری این شرکت با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه آن تحت مدل قراردادی بای بک ( که با مدل IPC جایگزین خواهد گردید) وارد مدار تولید شد.

با آغاز تولید از فاز دوم این پروژه در فوریه سال ۲۰۱۰، تولید آن به ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که این سطح تولید از این میدان تا کنون حفظ شده است. توسعه فاز سوم این میدان در سال ۲۰۱۱ با شرکت انی مورد موافقت قرارگرفت که به دلیل تحریمهای بین المللی هیچگاه اجرایی نشد. بر اساس توافق صورت پذیرفته، قرار بود با افزایش روزانه ۶۰ هزار بشکه تولید آن به ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسد. مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران قبلاً اعلام نموده بود که توسعه فاز ۳ این میدان نیازمند سرمایه گذاری۱/۵ میلیارد دلار ی است. در ارتباط با میدان کیش، علی رغم برنامه ریزی های صورت پذیرفته توسط شرکت ملی نفت ایران و زیر مجموعه های آن، تا کنون برداشتی ازاین میدان صورت نپذیرفته است.

ارسال نظر