کد خبر : 40068

پیش بینی قیمت نفت خام

پیش بینی قیمت نفت خام

پتروتحلیل- حجم بالای موجودی ذخائر نفت خام و افزایش تولید نفت آمریکا و سایر تولیدکنندگان منجر به چشم انداز ضعیف تری از قیمت های نفت خام شده است. نتیجه یک بررسی از ۱۶ تحلیل گر بازار نشان می دهد که متوسط قیمت برنت در بازار بورس لندن یا شاخص نفت خام موعددار دریای شمال، طی سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۵۶/۱۵ دلار در هر بشکه خواهد بود. این رقم در مقایسه با بررسی قبلی در ماه مه، ۱/۲۰ دلار کمتر است. متوسط قیمت برای سال ۲۰۱۸ نیز به کمتر از ۶۰ دلار کاهش یافته است، به طوری که با ۲/۲۳ دلار کاهش به ۵۸/۷۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

علی رغم توافق اوپک و تعدادی از تولیدکنندگان غیراوپک در ماه مه برای تمدید کاهش تولید تا مارس ۲۰۱۸، تحلیل گران تعادل مجدد بازار را با سرعتی کمتر از آنچه در ابتدا انتطار می رفت می بینند. مورگان استانلی که پیش بینی خود برای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را ۵ دلار کاهش داده است، اظهار می دارد که حجم ذخائر در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت ولی میزان کاهش کمتر خواهد بود و دیرتر از زمان مورد انتظار اتفاق می افتد. این بانک پیش بینی می کند تمدید کاهش تولید نفت منجر به برداشت از ذخائر در سه ماهه دوم و سوم خواهد شد که قیمتها را تقویت می کند. اما زمانی که این توافق نامه کاهش یابد و مصادف با تقویت رشد نفت خام شیل شود، بازار مجدداً در وضعیت مازاد عرضه مشاهده می گردد. لذا با توجه به انتظارات برای سال ۲۰۱۸، قیمت نفت خام در سطح پائین تری پیش بینی می شود.

بارکلی نیز با در نظر گرفتن عرضه نفت خام آمریکا و نگرانیهای مربوط به رشد اقتصادی چین، پیش بینی خود برای سال جاری و سال بعد را کاهش داد. این بانک انتظار دارد قیمتهای سه ماهه چهارم علی رغم برداشت احتمالی از ذخائر به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماههای اکتبر-دسامبر، کمترین قیمت در طول سال باشد. طبق نظر بارکلی، بازار با توجه به هزینه سربه سری نفت خام شیل، رشد اقتصادی جهان، و سیاست تولید اوپک، همچنان بر روند بلند مدت تمرکز خواهد کرد. این بانک مطمئن است که در ماههای پیش رو، ذخائر نفت خام کاهش پیدا خواهد کرد، اما این سناریو قبلاٌ در قیمتهای نفت خام لحاظ شده است.

Societe Generale بر این نظر است که پایبندی قوی کشورهای عضو اوپک نسبت به توافق نامه کاهش تولید برای تخلیه قابل توجه ذخائر کشورهای OECD ناموفق بوده است. علاوه بر احیای تولید نفت آمریکا و نگرانی های مربوط به تاثیر کاهش تولید، تولید نفت خام با کیفیت بالا و نفت خام سبک شیرین در لیبی و نیجریه نیز در طول ماه مه افزایش یافته است. لذا این بانک پیش بینی خود برای قیمت نفت خام در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را به ترتیب ۲/۴۳ و ۵ دلار کاهش داده است.

جی پی مورگان بیشترین میزان تجدیدنظر را برای قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۸ انجام داده و پیش بینی خود را با ۱۰/۵۰ دلار کاهش به ۴۵ دلار در هر بشکه رسانده است. سایر تحلیل گران برآوردهای خود را با توجه به چشم انداز تقاضای جهانی نفت خام بدون تغییر حفظ کردند. ABN Amro اعلام کرد تقاضای جهانی نفت خام همچنان قوی بوده و پارامتر سرمایه گذاری در بخش نفت عاملی برای حمایت از قیمتهای نفت است. این بانک پیش بینی می کند که بهبود تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ با همان روند ماه های اخیر نخواهد بود.

ارسال نظر