کد خبر : 40019

شکاف سیاسی عربستان و قطر و تشدید نگرانی ها در بازار نفت

شکاف سیاسی عربستان و قطر و تشدید نگرانی ها در بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای بین المللی در معاملات اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیر کاهش عرضه نفت عربستان در ماه آینده در راستای تداوم اجرای تعهدات خود و همچنین شکل گیری انتظاراتی مبنی بر افت موجودی نفت آمریکا اندکی افزایش یافت. در نتیجه قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در روز دوشنبه با ۱۴سنت (۰/۳ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۸/۲۹ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۲۵ سنت (۰/۶درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۰۸ دلار تسویه شد که بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت به ۱/۹۷ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار اخباری مبنی بر اجرای کامل تعهد عربستان در خصوص کاهش حجم تولید نفت خود در ماه ژوئیه موجب شد تا حدودی تردیدها در مورد کارایی توافق اخیر اعضای اوپک را تعدیل کرده و در نتیجه این امر سبب تقویت قیمت در معاملات روز دوشنبه شد. در این ارتباط ، این کشور در قدم آخر خود برای اجرای طرح کاهش عرضه درصدد کمتر کردن صادرات نفت خود به بازار آسیا در ماه ژوئیه است.

البته شکاف سیاسی میان عربستان و قطر باعث تشدید نگرانی ها نسبت به اجرای کامل این طرح از سوی برخی از اعضای اوپک شده بود که این اقدام عربستان با توجه به اهمیت ویژه سهم بازار آسیا برای تولیدکنندگان عضو این سازمان عاملی برای ایجاد اطمینان به بازار شد چراکه برخی از تحلیل گران رقابت این گروه از تولیدکنندگان برای تصاحب سهم بیشتر بازار را یکی از چالش های مهم در مسیر توافق اخیر آنها می دانستند.

لازم به ذکر است که عربستان پیش از این از کاهش عرضه نفت خام خود به بازارهای اروپا و آمریکا خبر داده بود. بر این اساس صندوق های پوشش ریسک خالص موقعیت Long نفت خام شاخص آمریکا را حدود ۱۵ هزار واحد افزایش دادند بدین ترتیب میزان موقعیت Long این نفت خام ۲/۵ درصد رشد داشت در حالی که موقعیت Short آن حدود ۷/۴ درصد کاهش یافت. این در صورتی است که خالص موقعیت Long نفت خام برنت افت کرد به طوری که سفته بازان میزان این موقعیت خود برای نفت خام مذکور را ۴۲ هزار واحد کاهش دادند. در این میان، عرضه فراوان نفت که عمدتاً ناشی از روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا (شاخصی برای تولید نفت آن) و سطح بالای موجودی نفت این کشور است، همچنان سایه سنگین خود را بر فضای بازار گسترانیده است به طوری که افزایش غیر منتظره سطح ذخیره سازی نفت آمریکا در هفته قبل مسیر بازار را در جهت نزولی قرار داده و سبب کاهش قیمت نفت به میزان پنج درصد شد، اما پس از منتشر شدن آماری مبنی بر کاهش ۱/۸ میلیون بشکه از میزان موجودی کوشینک اوکلاهما از سوی Genscape موجبات تغییر جهت بازار را فراهم کرده و باعث تقویت قیمت نفت در روز دوشنبه شد. لذا معامله گران بازار در انتظار گزارش های ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک می باشند تا برنامه های خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

ارسال نظر