کد خبر : 40006

نگرانی ها مانع بازگشت قیمت نفت به کانال ۵۰ دلار شد

نگرانی ها مانع بازگشت قیمت نفت به کانال ۵۰ دلار شد

پتروتحلیل- در پی ایجاد تأخیر در شروع مجدد فعالیت خط لوله انتقال نفت نیجریه، بهای نفت خام در بازارهای بین المللی در معاملات آخرین روز کاری هفته قبل افزایش یافت اما همچنان نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد، به طوری که این نگرانی ها مانع از بازگشت قیمت به کانال ۵۰ دلار شد. در نتیجه این معاملات، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در روز جمعه با ۲۹ سنت (۰/۶درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۸/۱۵ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۱۹ سنت (۰/۴درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۵/۸۳ دلار تسویه شد که بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت به ۲/۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

اعلام وضعیت فوق العاده در خط لوله انتقال نفت خام نیجریه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت آفریقا موجب شد تا قیمت موقتاً در معاملات روز جمعه تقویت شود. این در حالی است که نیجریه از طرح کاهش حجم تولید نفت اوپک معاف شده بود و روند رو به رشد تولید نفت این کشور علی رغم اجرای توافق اعضای اوپک برای کمتر کردن میزان تولید، سبب شکل گیری انتظارات افزایش عرضه نفت در بازار شده بود اما ایجاد اختلال در خط لوله فوق و به تبع آن عدم ثبات روند تولید نفت این کشور، تا حدودی این مسئله را تعدیل کرد. از طرفی، شرکت ملی نفت لیبی با توجه به اتمام اعتصابات کارگران از تثبیت تولید نفت در سطح۲۷۰هزار بشکه‌ از میدان Sharara خبر داد. این در صورتی است که تردیدها در خصوص کارایی طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک برای از بین بردن مازاد عرضه نفت در حال افزایش است. سطح بالای ذخیره سازی نفت آمریکا سایه خود را بر تلاش های اعضای این سازمان جهت کاهش موجودی جهانی نفت گسترانیده است، به طوری که اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) برای اولین بار طی نه هفته گذشته از رشد موجودی نفت خام آمریکا خبر داد.

همچنین، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز نیز گزارش هفتگی خود در مورد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر کرد که نشان می داد تعداد دکل ها برای بیست و یکمین هفته متوالی با ۸ واحد افزایش در سطح ۷۴۱ واحد قرار گرفت. تحلیل گران بازار معتقدند که میزان کنونی موجودی فرآورده های نفتی آمریکا بالاتر از سطح آن در سال ۲۰۱۶ و همچنین در سطحی فراتر از متوسط پنج سال گذشته آن قرار گرفته است. این در حالی است که رشد تقاضای فرآورده های نفتی این کشور نیزعلی رغم قرار داشتن در فصل اوج مصرف، کند بوده است. در این ارتباط، تعدادی از بانک های وال استریت نسبت به چشم انداز تیره بازار نفت در سال ۲۰۱۸ با توجه به رشد تولید نفت شیل و افزایش سطح تولید نفت لیبی و نیجریه، به سرمایه گذاران هشدار دادند. با وجود افزایش قیمت در روز جمعه، قیمت نفت خام های شاخص در بازار اروپا و آمریکا در این هفته به ترتیب حدود ۳/۲ و ۳/۸ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافتند (برای سومین هفته متوالی). به علاوه، منحنی فوروارد نفت خام برنت نشان دهنده افزایش قابل توجه میزان کانتانگو بازار این نفت خام است. در این راستا، قیمت نفت خام مذکور نسبت به قیمت آن در زمان تمدید توافق اعضای اوپک در ۲۵ مه حدود ۱۲ درصد کاهش یافته که برخی از دست اندرکاران بازار این امر را ناشی از کافی نبودن میزان کاهش عرضه این گروه از تولیدکنندگان برای رفع فزونی عرضه نفت می دانند. این در حالی است که وزیر نفت عربستان معتقد است که بازار نفت در مسیر برقراری توازن عرضه و تقاضای نفت در حال حرکت است و نیازی به تغییر در توافق اخیر اعضای اوپک نیست.

ارسال نظر