کد خبر : 39971

دو مانع بر سر راه تقویت نفت

دو مانع بر سر راه تقویت نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای بین المللی در معاملات روزچهارشنبه تحت تأثیر افزایش تردیدها در خصوص کارایی برنامه اوپک برای تعدیل مازاد عرضه نفت کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و به روند نزولی خود ادامه داد، به طوری که حتی انتشار برخی از گزارش ها مبنی بر کاهش موجودی نفت آمریکا نیز نتوانست مانع از کاهش قیمت شود.

بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۱/۵۳ دلار (۳ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۰/۳۱ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۱/۳۴ دلار (۲/۷درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۳۲ دلار تسویه گردید. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئیه از ۲/۱۸ به ۱/۹۹ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام از زمان تمدید توافق اعضای اوپک برای کاهش حجم تولید نفت به مدت نه ماه دیگر، بر خلاف انتظارات در مسیر نزولی در حال نوسان است، چرا که معامله گران قبل از اجلاس اعضای اوپک امیدوار بودند تمدید طرح فوق با کاهش حجم بیشتر تولید نفت از سوی اعضای اوپک جهت کاهش سطح موجودی جهانی نفت همراه باشد. لذا بر این اساس کارایی این طرح برای ایجاد ثبات در بازارکمتر شده و این امر موجب کاهش قیمت در معاملات روز چهار شنبه گردید. همچنین، این مسئله باعث شد تا بازار در وضعیت Short Covering قرار گیرد.

در این وضعیت، معامله گرانی که در موقعیت Short می باشند، برای جلوگیری از ضرر ناشی از افت بیشتر قیمت اقدام به بازخرید موقعیت خود می کنند. لازم به ذکر است که کشورهای لیبی و نیجریه مجدداً از طرح کاهش حجم تولید نفت معاف گردیدند. در این ارتباط، شرکت ملی نفت لیبی از افزایش تولید نفت این کشور از ۸۰۰ به ۸۲۷ هزار بشکه در روز خبر داد که این میزان بالاترین سطح در سه سال گذشته می باشد. این مسئله نیز به تشدید نگرانی ها در مورد فزونی عرضه نفت در بازار کمک کرد، به طوری که حتی شرایط مساعد تقاضا در بازار آمریکا با توجه به فصل اوج رانندگی در این کشور نیز نتوانست این نگرانی ها را تعدیل کند.

تحلیل گران معتقدند در کوتاه مدت دو مانع بزرگ در مسیر تقویت قیمت نفت وجود دارد: اول اختلاف عملکرد اعضای اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در بخش عرضه سبب کمتر شدن اثربخشی سیاست های تولیدکنندگان اوپک برای رشد قیمت می باشد. در این راستا، بر اساس آخرین آمار اطلاعات انرژی آمریکا متوسط تولید نفت این کشور در سطح ۹/۳ میلیون بشکه در روز قرار داشته که این میزان ۶/۳ درصد بالاتر از میزان آن در سال قبل است. به علاوه، موسسه خدمات مشاوره نفت و گاز Rystad Energy پیش بینی نمود که سطح تولید نفت این کشور تا قبل از پایان سال جاری به ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد. دوم، تداوم رشد ملایم تقاضا است که نمی تواند حجم عرضه بالای نفت را در بازار جذب کند. انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در مورد موجودی نفت آمریکا را در روز چهارشنبه منتشر نمود که در آن نشان می داد ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ مه، حدود ۸/۷ میلیون بشکه کمتر شده است. موجودی بنزین نیز ۱/۷ میلیون بشکه کاهش داشته است، در حالی که موجودی فرآورده های میان تقطیر حدود ۱۲۴ هزار بشکه افزایش یاقته است. بنابراین، معامله‌ گران در انتظار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه هستند تا برنامه های خود را بر اساس آن تعدیل نمایند.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازارهای مختلف

۳۱

ارسال نظر