کد خبر : 39903

احتمال تقویت بی ثباتی در بازار نفت

احتمال تقویت بی ثباتی در بازار نفت

پتروتحلیل-در پی افزایش تنش‌ ها در منطقه خاورمیانه، قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی در اولین روز کاری هفته جاری کاهش یافت. به طوری که قیمت نفت خام های شاخص بازار اروپا نیز به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رسید. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در معاملات دوشنبه با ۴۸ سنت (۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۹/۴۷ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۲۶ سنت (۰/۶درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۷/۴۰ دلار تسویه گردید. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت به ۱/۸۹ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار اخباری مبنی بر تشدید اختلافات میان قطر و عربستان و برخی از کشورهای عربی نظیر امارات، بحرین و مصر سبب شد تا تردیدها در خصوص کارایی توافق اخیر برای کاهش حجم تولید نفت از سوی برخی از کشورهای عضو اوپک افزایش یافته و در نتیجه قیمت را در معاملات این روز کاهش داد. این در صورتی است که قطر یکی از تولیدکنندگان کوچک عضو اوپک بوده و تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می کند.

این مسئله در ابتدا موجب تشدید منازعات میان برخی از تولیدکنندگان عضو این سازمان شده و در نتیجه انتظارات بازار در خصوص تحقق هدف طرح کاهش تولید نفت مبنی بر رسیدن سطح موجودی جهانی نفت به میزان متوسط پنج سال گذشته آن را با چالش روبرو می سازد. بعلاوه، از آنجایی که تنها دوهفته از تمدید طرح فوق به مدت نه ماه میان کشورهای عضو و غیر عضو اوپک می گذرد، عدم اطمینان نسبت به اثربخشی طرح مذکور افزایش یافته است.

در مرحله بعدی، تنش های پیش آمده میان کشورهای مورد اشاره می تواند ریسک ژئوپلیتیک را افزایش داده و موجب تقویت بی ثباتی در بازار نفت شود. البته برخی از تحلیل گران بر این باورند که تنها در صورت تشدید اختلافات میان تولیدکنندگان عمده و بزرگ این گروه می تواند احتمال رشد قیمت نفت را به دنبال داشته باشد. در مجموع، این مسائل به تداوم روند نزولی قیمت نفت کمک کرد. به طوری که قیمت در هفته قبل حدود چهار درصد کمتر شد که این میزان بیشترین کاهش قیمت از ابتدای ماه مه تا کنون است. در این راستا، شرکت روزنفت روسیه نیز نسبت به رشد قیمت نفت در بلندمدت ابراز نگرانی کرد، چراکه برخی از کشورها نظیر لیبی و نیجریه که از طرح کاهش عرضه نفت معاف شدند نیز در حال افزایش فعالیت تولیدی خود هستند. علاوه بر موارد فوق، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در روز جمعه از افزایش تعداد دکل های حفاری فعال نفتی در هفته گذشته به میزان ۱۱ واحد خبر داد که بر این اساس، تعداد آنها به ۷۳۳ واحد رسیده است. لذا نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار همچنان ادامه داشته و وضعیت مناسب تقاضای نفت آمریکا نیز نتوانست آن را تعدیل کند. در این ارتباط، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز پنجشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد.

دراین گزارش، میزان ذخیره سازی نفت خام در هفته منتهی به ۲۶مه به میزان ۶/۴ میلیون بشکه کمتر شده و به ۵۰۹/۹ میلیون بشکه رسیده است. موسسات پولی خالص موقعیت های Short و Long برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در هفته منتهی به ۳۰ مه را به ترتیب ۱۳ و ۰/۹ درصد کاهش دادند، در حالی که صندوق های پوشش ریسک خالص موقعیت Long برای نفت خام های شاخص بازار آمریکا و اروپا را افزایش دادند. همچنین، سفته بازان نیز خالص موقعیت Long برای نفت خام برنت در بازار ICE را تقویت کردند.

ارسال نظر