کد خبر : 39704

کاهش خوش بینی ها نسبت به توافق اوپک

کاهش خوش بینی ها نسبت به توافق اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار ها ی جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر عدم اطمینان به کارایی تصمیمات اوپک و افزایش تولید نفت خام لیبی، با کاهش همراه بود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۵۳سنت ( ۱درصد) کاهش، بشکه ای ۵۱/۵۲ دلار تسویه گردید. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۴۹ سنت ( ۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۸۴ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئن به ۲/۳۳دلار در هر بشکه کاهش یافت.

افزایش نگرانی ها از کارایی تصمیمات اوپک برای کاهش سطح تولید نفت خام و حذف مازاد عرضه آن در بازار های جهانی در کنار افزایش تولید نفت خام لیبی، موجب تشدید روند نزولی قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی طی معاملات روز گذشته شد و آن را به کمترین میزان طی ۵ هفته گذشته رسانید. افزایش مداوم تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا به تدریج از خوش بینی ها نسبت به تاثیرات مثبت تصمیمات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش و یا حذف مازاد عرضه نفت خام در بازار کاسته است.

تولید نفت خام آمریکا در آخرین گزارش EIA در ۴۸ ایالت این کشور به جز آلاسکا، با افزایش روزانه ۲۱ هزاربشکه ای همراه بوده است و مجموع تولید نفت خام این کشور را به حدود ۹/۲۷ میلیون بشکه درروز رسانیده است که بیشترین میزان از ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی است. علی رغم اینکه اوپک توانسته است بر اساس توافق بعمل آمده دراواخر سال گذشته میلادی تقریباً به طور کامل به تعهدات خود برای کاهش در تولید عمل نماید، ولی تا کنون موفق به کاهش موجودی جهانی نفت خام به کمتر از میانگین ۵ ساله اخیر نگردیده است.

تولید نفت خام لیبی نیز از ۷۰۰ هزار بشکه درروز به روزانه ۷۶۰ هزار بشکه افزایش یافته که بیشترین میزان تولید نفت خام این کشور از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون است. این افزایش به عاملی مضاعف برای کاهش بیشتر قیمت ها درمعاملات روز گذشته تبدیل گردی و می تواند تصمیمات آتی اوپک برای کاهش تولید را با چالش بیشتری مواجه کند. از طرفی، شرکت آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام Arab Light به مقصد آسیا را ۴۰ سنت به ازاء هر بشکه کاهش داده است که به نوبه خود تاثیرات کاهنده ای بر معاملات روز گذشته داشته است.

در حال حاضر، بسیاری از تحلیل گران بر این اعتقادند که با توجه به میزان موجودی نفت خام و روند فزاینده تولید آن در ایالات متحده آمریکا، برای باقی ماندن قیمت های نفت خام در محدوده ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه ، تمدید دوره کاهش تولید توسط اوپک باید با میزان بیشتری از کاهش نسبت به شش ماهه اول سال همراه باشد.

ارسال نظر