کد خبر : 39610

تلاش اندونزی برای خرید نفت خام ایران

پتروتحلیل- شرکت دولتی نفت پرتامینا اندونزی درحال آزمایش نفت خام ایران برای استفاده در پالایشگاه نفت Cilacap درجاوه مرکزی است.

هدف ازانجام این اقدام احتمالا جایگزینی حداقل برخی از نفت خام های سبک عربستان است که در حال حاضر در این پالایشگاه با ظرفیت ۳۴۸ هزار بشکه درروز پالایش می شود.

بنابراعلام این شرکت با انجام تست های آزمایشگاهی وارزیابی نتایج آن، فرآیند تطابق نفت خام ایران با نیازهای پالایشگاهی این کشور تکمیل می شود. پرتامینا در نظر دارد برای انجام ارزیابی های بیشتر از ترکیب نفت خام و فرآورده های نفتی در جهت تولید محصولاتی نظیر روغنهای روان کننده استفاده کند.

به گزارش این شرکت ، پالایشگاه Cilacap ممکن است قادر به پالایش نفت خام ایران بطور صددرصد نباشد، ازاین رو ممکن است نیاز به ترکیب نفت خام ایران با دیگر نفت خام ها پیدا کند. پرتامینا همچنین در حال انجام آزمایش خوراک با و یا بدون اختلاط باشد. اگر مشخص شود استفاده از نفت خام ایران حداقل در بخش خوراک پالایشگاهی برای این کشور صرفه اقتصادی دارد این شرکت تلاش خواهد کرد تا برای عقد قراردادهای بلند مدت با تهران وارد مذاکره شود.

ایران در اوایل سال جاری یک محموله نفت خام سبک خود را باقیمتی حدود ۵۰ میلیون دلار برای انجام آزمایشات درچند پالایشگاه اندونزی به این کشور صادر کرد. خاطر نشان می سازد این نخستین سفارش خرید نفت خام ایران توسط اندونزی از سال ۲۰۰۱ است.

پرتامینا پیش تر اعلام کرده بود انتظار دارد قادر به پالایش نفت خام سبک ایران باشد ، زیرا دیگر نفت خام ها ازسولفور بالایی برخوردارند و نفت خام سبک ایران مشابه نفت خام سبک عربستان است. شرکت مزبور در اوایل سال جاری همچنین اعلام کرده بود قادر به تامین ۶۰ درصد از نفت خام مورد نیاز یک واحد پالایشگاهی ۱۲۰ هزار بشکه ای پالایشگاه Cilacap است.

البته این واحد هنوز راه اندازی نشده است. در حال حاضر پرتامینا براساس قراردادهای بلند مدت روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سبک عربستان را دریافت می نماید. شایان ذکر است جاکارتا از ایران و عربستان جهت سرمایه گذاری و توسعه پالایشگاه Bontang در شرق استان Kalimantan دعوت به عمل آورده است

ارسال نظر