کد خبر : 39501

۲ عامل اثر گذار بر کاهش بهای نفت

۲ عامل اثر گذار بر کاهش بهای نفت

پتروتحلیل- افزایش تولید نفت خام لیبی به همراه افزایش تعداد دکل های حفاری در آمریکا تاثیر کاهنده ای بر بهای نفت خام در بازار های بین المللی طی معاملات روز دوشنبه از خود برجای گذاشت. به گونه ای که قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۴۱ سنت ( ۰/۵درصد) کاهش در قیمت بشکه ای ۵۳/۱۲ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۳۶ سنت (۰/۷درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۰/۲۴ دلار قرار گرفت که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۴۱دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت خام در بازار های جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر اخبار منتشر شده مبنی بر از سر گیری تولید از میدان نفتی الشراره لیبی که طی هفته گذشته به دلیل اختلالات ایجاد شده توسط گروه های شورشی کاهش یافته بود و به دنبال آن لغو شرایط فورس ماژور جهت بارگیری از ترمینال نفتی Zawiya و همچنین گزارش منتشر شده شرکت بیکر هیوز، با کاهش همراه شد.

شرکت ملی نفت لیبی توانست بخش اعظم تولید از دست رفته نفت خام خود از میدان الشراره را بازگرداند و مجموع تولید نفت خام خود را به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند. از طرفی، گزارش منتشر شده توسط شرکت Baker Hughes نشان می دهد که تعداد دکل های حفاری آمریکا برای یازدهمین هفته متوالی با ۱۰ دستگاه افزایش به ۶۶۲ دستگاه رسیده است که بالاترین تعداد، از سال ۲۰۱۱ میلادی است ، که خود می تواند نوید بخش افزایش احتمالی میزان تولید نفت خام این کشور در گزارش های پیش رو باشد.

شایان ذکر است که در گزارش هفته منتهی به ۲۴ مارس اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، تولید نفت خام این کشور برای ششمین هفته متوالی با افزایش همراه بود و به ۹/۱۵ میلیون بشکه درروزرسید که بالاترین میزان گزارش شده از فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است. علاوه برعوامل فوق الذکر، انتشار اخبار افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران و رسیدن آن به رقم ۳/۰۵ میلیون بشکه درروز نیز در کاهش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

از طرف دیگر، بررسی داده های منتشر شده از سوی کمیته معاملات آتی در آمریکا نشان می دهد که مدیران صندوق های پوشش دهنده ریسک اقدام به کاهش تعداد موقعیت های خرید خود در بازار معاملات نفت خام کرده اند که خود حاکی از کاهش خوش بینی ها نسبت به افزایش قیمت ها در کوتاه مدت است. قیمت نفت خام طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش تلاش ها برای تداوم برنامه کاهش در تولید توسط اوپک و همچنین کاهش در تولید نفت خام لیبی و کاهش سطح ذخایر فرآورده های نفتی، افزایش ۵ درصدی را تجربه کرد. اما در مقایسه ماهیانه شاهد ۷ درصد کاهش در ارزش بوده ایم که عواملی همچون عدم قطعیت در تصمیم گیری برای افزایش دوره زمانی کاهش تولید توسط اعضاء اوپک و افزایش تولید نفت خام آمریکا در کاهش این دوره زمانی بسیار تاثیر گذار بوده است.

ارسال نظر