کد خبر : 39488

افزایش سطح ذخیره سازی های نفت خام چین

پتروتحلیل- علیرغم افزایش قیمت های نفت ناشی از کاهش تولید نفت اوپک، میزان انباشت و ذخیره سازی های نفت خام چین در دو ماه نخست سال جاری افزایش یافته است.

با توجه به اینکه چین بندرت میزان دقیق موجودی ذخایر استراتژیک و تجاری نفتخام خود را منتشر می کنداما این امکان وجود دارد که با برآوردخالص واردات نفت خام، میزان تولید داخلی و نیز خوراک پالایشگاه های این کشور تا حدودی به موجودی ذخایر نفت خام این کشور پی برد. براساس آمار رسمی دردو ماه نخست سال جاری کل ذخایرنفت خام در دسترس از مجموع ذخایر واردات و نیز تولید داخلی این کشوربه ۹۶/۷۲ میلیون تن رسید که این رقم معادل حدود ۱۱/۹۷ میلیون بشکه در روز بود.

با توجه به آمار و داده های اداره آمار ملی چین میزان خوراک پالایشگاه های این کشور طی ماه های ژانویه و فوریه به ۹۰/۷۶ میلیون تن یا حدود ۱۱/۲۳ میلیون بشکه در روز رسید. برپایه این گزارش ، میزان تولیدنفت خام چین در دوماه نخست سال جاری میلادی برای دومین بار رکورد زد و دقیقادر سطح نزدیک به ۱۱/۲۶ میلیون بشکه درروزدر دسامبر گذشته قرار گرفت. کاهش میزان پالایش نفت خام از سوی پالایشگاه های این کشوردر دو ماه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به کل ذخایر نفت خام در دسترس به حدود ۷۴۰هزار بشکه در روز رسید که احتمال می رود این امر بیشتر به علت ازدیاد حجم ذخایرتجاری یا استراتژیک نفت خام این کشور بوده است.

البته این میزان اندکی بیشتر از فاصله ۷۳۲هزار و ۸۰۰بشکه در روز بین ذخایرنفت خام در دسترس و میزان پالایش نفت خام از سوی پالایشگاههای چین در کل سال ۲۰۱۶ می باشد. خاطر نشان می سازد قیمت نفت خام برنت در روز ۲۹ نوامبر سال گذشته ،یعنی یک روز قبل از توافق برنامه کاهش تولید نفت اوپک،نزدیک به ۴۶/۳۸ دلاردر هر بشکه بود. در حالی که در روز ششم ژانویه سال جاری به ۵۷/۱۰ دلار در هر بشکه یعنی بالاترین سطح خود طی چند سال اخیر افزایش یافت. این بدان معناست که قیمت های بالاتر نفت خام به هیچ عنوان عامل بازدارنده ای در جهت تلاش چین برای افزایش میزان ذخایر استراتژیک نفتی (SPR) ورسیدن به مرحله ای که واردات آن تکافوی تامین ۹۰روز از مصرف این کشور را می دهد، نمی تواند باشد.

ارسال نظر