کد خبر : 39478

عربستان از حمایت کاهش تولید نفت عقب نشست

عربستان از حمایت کاهش تولید نفت عقب نشست

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات روز سه شنبه در بازارهای بین المللی تحت تاثیر گزارش منتشر شده ازسوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت(OPEC) با کاهش همراه بود. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه در معاملات این روز با ۴۳سنت ( ۰/۸۴درصد) کاهش، در قیمت بشکه ای ۵۰/۹۲ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI دربازار نایمکس نیز برای تحویل درماه آوریل با ۶۸ سنت (۱/۴۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۷/۷۲ دلار قرار گرفت که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه مه به ۲/۵۷دلار در هر بشکه رسید.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC) در روز گذشته گزارش ماهیانه خود را منتشر کرد که نشان دهنده افزایش سطح موجودی جهانی نفت خام و همچنین افزایش سطح تولید نفت خام عربستان سعودی است. بر اساس این گزارش تولید نفت خام عربستان سعودی بار دیگر به مقادیر بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه درروز بازگشته است ، به گونه ای که تولید نفت خام این کشور در ماه فوریه ۱۰/۰۱۱ میلیون بشکه درروز بوده است و نسبت به تولید روزانه ۹/۷۴۸ میلیون بشکه در ماه ژانویه، حاکی از افزایش ۲۶۳ هزار بشکه درروز است که البته این اطلاعات از منابع اولیه منتشر شده از سوی این کشور مورد استناد و محاسبه قرار گرفته است.

این در حالی است که بر مبنای اطلاعات ثانویه، در این گزارش میزان تولید نفت خام این کشور در ماه فوریه ۹/۷۹۷ میلیون بشکه درروز بوده است. همچنین در این گزارش میزان ذخایر تجاری OECD در ماه ژانویه با افزایش ۲۴/۴میلیون بشکه ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، به ۱/۵۱میلیارد بشکه رسیده است که ۲۰۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله اخیر است.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که مقادیر تولیدی ذکر شده برای نفت خام عربستان سعودی در ماه های ژانویه و فوریه هنوز از میزان تولید تعهد شده توسط این کشور در چارچوب توافق نامه به عمل آمده بین اعضاء اوپک که ۱۰/۰۵۸ میلیون بشکه درروز بوده است، پایین تر است. با این حال، تحلیل گران بازار با توجه به اظهارات اعضاء اوپک و بالاخص عربستان سعودی در گذشته مبنی بر پایبندی به توافق فراتر از تعهدات آماری ذکر شده در آن برای کاهش در تولید نفت خام، اقدام عربستان سعودی در افزایش تولید را نشانه ای از عقب نشینی این کشور در حمایت موثر از این توافق نامه می دانند که تاثیر منفی آن نیز با کاهش قیمت نفت خام در بازار های جهانی در معاملات درروز گذشته غیرقابل انکار است.

با این وجود، مجموع تولید روزانه این کارتل بزرگ نفتی در ماه فوریه ۳۱/۹۵۸ میلیون بشکه دروز است که نسبت به تولید روزانه ۳۲/۰۹۷ ماه ژانویه با کاهش همراه بوده است. در راستای تبیین روند معاملات نفت خام در بازارهای بین المللی، موسسه نفت آمریکا (API) در اواخر روز معاملاتی گذشته گزارش سطح موجودی نفت خام این کشور در هفته گذشته را منتشر کرد که حاکی از کاهش ۵۳۱ هزار بشکه درسطح این موجودی هاست و انتظار می رود با تایید این کاهش توسط EIA شاهد تاثیرات مثبتی در قیمت های نفت خام طی معاملات روز جاری و فردا باشیم.

ارسال نظر