کد خبر : 39464

اوپک دچار تردید می شود؟

اوپک دچار تردید می شود؟

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات روز دوشنبه در بازارهای بین المللی تحت تاثیر نگرانی های ناشی از افزایش تولید نفت خام آمریکا با اندکی کاهش همراه بوده و به روند نزولی خود ادامه داد. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه در معاملات این روز با ۲سنت ( ۰/۰۴درصد) کاهش، در قیمت بشکه ای ۵۱/۳۵ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه آوریل با ۹ سنت ( ۰/۱۹درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۴۰ دلار قرار گرفت که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه مه به ۲/۴۱ دلار در هر بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز گذشته گزارش پیش بینی خود از میزان تولید نفت شیل آمریکا را منتشر کرد که نشان دهنده افزایش روزانه ۱۰۹ هزار بشکه ای تولیدات نفت شیل از ۷ میدان نفتی بزرگ این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه مه است. انتظار می رود از این مقدار افزایش در پیش بینی در این گزارش، ۷۹ هزار بشکه درروز متعلق به افزایش در تولید از حوزه نفتی Permian که از غرب تگزاس تا جنوب شرق نیو مکزیکو گسترش یافته است، باشد.

بر اساس اذعان برخی تحلیلگران کاهش اندک قیمت ها در روز دوشنبه بیانگر نوعی حالت انتظار در انجام معاملات (همراه با اندکی نگاه بدبینانه نسبت به بازگشت قیمت ها به روند صعودی) جهت بازبینی گزارشات ماهیانه ای است که قرار است از سوی گروه های صنعتی بزرگ در هفته جاری منتشر شود که شامل آمار جدید تولید اوپک و میزان تقاضای جهانی برای نفت خام نیز است.

افزایش نگرانی ها از رشد تولید نفت شیل آمریکا موجب ایجاد موجی از تردید ها در بین معامله گران در ارتباط با کارائی تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان کشوهای صادر کننده نفت خام (OPEC) جهت کاهش و حذف مازاد عرضه نفت خام موجود در بازار شده است. این موضوع همراه با چشم انداز منفی ایجاد شده در نتیجه روند کاهشی پیوسته شش جلسه معاملاتی اخیر ( با توجه به آمارهای منتشر شده در هفته گذشته در ارتباط با افزایش تعداد دکل های حفاری در آمریکا و افزایش میزان موجودی نفت خام این کشور برای نهمین هفته متوالی) موجب کاهش حجم معاملات در بازار های بین المللی شده و قیمت های نفت خام را به پایین ترین سطح خود از اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی تا کنون رسانیده است.

لازم به توضیح است که OPEC با همکاری و همراهی دیگر کشورهای غیر عضو موفق به دستیابی به یک توافق تاریخی در اواخر سال گذشته شد که بر اساس آن قرار است در شش ماهه اول سال جاری میلادی به طور تقریبی ۱/۸ میلیون بشکه درروز از مجموع تولیدات نفت خام این کشورها کاسته شود. در پایان، این موضوع باید مورد تاکید قرار گیرد که ادامه روند افزایشی تولید نفت خام آمریکا نه تنها می تواند اوپک را در تصمیم گیری برای افزایش دوره کاهش در تولید به بیش از شش ماه دچار تردید کند بلکه در مرحله ای فراتر حتی ممکن است منجر به توقف اجرای سیاست کاهش در تولید توسط این سازمان شود که این موضوع خود به ریسکی بالقوه در مسیر به تعادل رسیدن قیمت ها در بازارهای جهانی تبدیل شده است.

ارسال نظر