کد خبر : 39444

روند فرسایشی قیمت نفت ادامه می یابد؟

روند فرسایشی قیمت نفت ادامه می یابد؟

پتروتحلیل- انتشار گزارش هفتگی تغییر در تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا در روز جمعه، همراه با تداوم نگرانی ها از احتمال عدم کاهش مازاد عرضه نفت خام دربازار، کاهش بیشتری را در بهای نفت خام در معاملات روز جمعه در بازارهای بین المللی به دنبال داشت. به گونه ای که قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه در معاملات این روز با ۸۲ سنت ( ۱/۶درصد) کاهش، در قیمت بشکه ای ۵۱/۳۷ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه آوریل با ۷۹ سنت (۱/۶۳درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۴۹ دلار قرار گرفت و حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت را به ۲/۸۸ دلار در هر بشکه رسانید.

موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در خصوص تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر کرد، که در آن نشان می داد تعداد این دکل ها برای هشتمین هفته متوالی با ۸ واحد رشد به ۶۱۷ دستگاه رسیده است. این امر همراه با نگرانی های ایجاد شده در بین معامله گران و فعالان بازار های بین المللی درخصوص عدم موفقیت استراتژی کاهش در تولید نفت خام اوپک به منظور تقلیل و حذف مازاد عرضه موجود دربازار، منجر به افزایش عدم اطمینان نسبت به برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در بازار شده و در نتیجه کاهش بیشتری را برای قیمت های نفت خام رقم زد.

افزایش سطح موجودی نفت خام آمریکا برای نهمین هفته متوالی و رسیدن آن به رقم ۵۲۸/۴ میلیون بشکه که بالاترین میزان در طول بیش از یک سال گذشته است، همچنین افزایش میزان تولید نفت خام این کشور و گزارش اخیر افزایش تعداد دکل های حفاری، همگی گویای این امر است که مازاد عرضه نفت خام در بازار های جهانی علی رغم تلاش های صورت پذیرفته توسط تولید کنندگان بزرگ نفت خام برای کاهش تولید و عرضه نفت خام همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. از طرفی، سخنان خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی در هفته گذشته نشان می دهد که علی رغم تلاش های به عمل آمده توسط اوپک برای کاهش در تولید، این کشورها تمایلی به دست دادن سهم بازار خود و واگذاری آن به دیگر تولید کنندگان ندارند که این موضوع نیز خود می تواند به چالشی جدید در رقابت برای فروش و تصمیمات اتخاذ شده توسط این سازمان برای کاهش تولید تبدیل گردد.

روند کاهش فعلی در قیمت های نفت خام منجر به افزایش تمایل معامله گران برای فروش و واگذاری موقعیت ها ی خرید در بازار شده است. به نظر می رسد با ادامه روند فرسایشی فعلی در قیمت ها و تداوم افزایش تولید نفت خام آمریکا و تسخیر سهم بازار تولید کنندگان اوپک توسط دیگر تولید کنندگان نفت خام، تردیدهایی را حتی در بین اعضاء این سازمان در ارتباط با کارایی تصمیمات اتخاذ شده ایجاد کند که این موضوع نیز خود به خود تمایل اعضاء این سازمان برای افزایش دوره زمانی کاهش در تولید به بیش از ۶ ماه در سال جاری میلادی را تضعیف خواهد کرد و به اذعان بسیاری از تحلیل گران زمینه را برای افول قیمت ها به زیر ۴۰ دلار به ازاء هر بشکه فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر