کد خبر : 39437

تغییر سیاست پتروشیمی ها در روزهای آخر سال

تغییر سیاست پتروشیمی ها در روزهای آخر سال

پتروتحلیل- خرید مازاد بر سهمیه در مرحله مچینگ در هفته ای که گذشت در تالار پتروشیمی سبب شد تا حجم معاملات با ۱۷ هزارتن افزایش به ثبت برسد.

به گزارش «پتروتحلیل»، تصمیم بورس کالا مبنی بر خرید مازاد بر سهمیه در مرحله مچینگ سبب شد حجم معاملات در هفته ای که گذشت رشد کند.

به این ترتیب کالاهایی که مشمول معافیت از مالیات بر ارزش افزوده هستند، بیشتر از هفته های گذشته خریداری شدند، به طوری که محصولات پتروشیمی بندرامام در مرححله مچینگ توسط معامله گران خریداری شدند.

به این ترتیب ۱۰ هزارتن محموله در مرحله مچینگ خریداری شد که ۲۵ درصد حجم معاملات را تشکیل می دهد.

از سوی دیگر بسیاری از کالاها به صورت نقدی و با سررسید فوری در سال ۹۵ عرضه شدند و به این ترتیب معامله گران را به خرید ترغیب کردند.

به این ترتیب ۴۳ درصد از عرضه کل محصولات پلیمری توسط معامله گران خریداری شد. این در حالی است که در هفته گذشته ۳۳ درصد از محصولات مورد معامله قرار گرفت. همچنین ۱۹ گرید از ۱۰۷ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند. هفته گذشته ۲۱ گرید با رقابت معامله شدند.

در همین حال تقاضا با کاهشی حدودا ۳ هزارتن روبه رو شد و عرضه محصولاتی که تحویل آنها در سال ۹۶ بود، مورد استقبال قرار نگرفت، به این ترتیب ۳۷ گرید از ۱۰۷ گرید عرضه شده تقاضایی نداشت.

البته حجم عرضه ها ۲۲ هزارتن نسبت به دو هفته قبل افزایش داشت، به طوری که اکثر گریدهای پلیمری با افزایش حجم عرضه روبه رو بودند، حجم عرضه محصولات پلیمری فردا نیز بسیار زیاد است.

به این ترتیب بیشترین افزایش حجم عرضه در گروه پلی پروپیلن های نساجی با ۶ هزار و ۴۱۳ تن رقم خورد، بعد از آن پلی اتیلن های سبک فیلم با ۵ هزار و ۲۲ تن افزایش و پلی اتیلن های سنگین تزریقی و بادی به ترتیب با ۴ هزار و ۸۹۲ تن و ۴ هزار تن قرار داشتند.

بیشترین کاهش عرضه نیز مربوط به پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با یک هزار و ۹۹۲ تن بود. همچنین پلی پروپیلن های شیمیایی هم با ۶۳۸ تن کاهش در رتبه دوم قرار دارند.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، قرار داشتن در روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی سبب شده تا حجم عرضه محصولات پتروشیمی در اسفندماه افزایش یابد، البته نگاهی به حجم عرضه پتروشیمی ها در سال های گذشته عکس این موضوع را نشان می دهد. احتمالا افزایش حجم تولید و کاهش قدرت صادرات توسط برخی از شرکت های پتروشیمی از دلایل افزایش سطح موجودی در انبار شرکت های پتروشیمی است. به این ترتیب کارشناسان بازار معتقدند در روزهای پایانی سال، سیاست پتروشیمی ها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است.

در همین حال تقاضا نیز در هفته ای که گذشت روندی نزولی داشت و بیش از ۳ هزارتن بود، به این ترتیب طی دو هفته اخیر تقاضا ۵۸ هزارتن در تالار پتروشیمی کاهش یافت. با توجه به قرار داشتن در هفته سوم اسفندماه و همچنین افزایش عرضه ها از سوی شرکت های پتروشیمی، اکثر فعالان بازار عقب نشینی کردند.

این در حالی است که ورود محموله های معاف از مالیات و ارزان تر از بورس کالا در بازار همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر بازار مصرف نهایی نیز کشش خود را از دست داده است. برخی از محصولات هم مانند پلی استایرن ها با پیش بینی افت قیمت روبه رو هستند.

البته در هفته ای که گذشت افزایش عرضه پلی پروپیلن ها سبب شد تا معاملات این گروه با رقابت کمتری انجام شده و معامله گران عقب نشینی کنند.

به این ترتیب اکثر پلی پروپیلن های نساجی با قیمت سقف معامله شدند و شاهد افت رقابت برای این کالاها بودیم. به گفته معامله گران عرضه تمامی پلی پروپیلن سازها در یک روز سبب شده تا حجم تقاضا کاهش یافته و رقابت ها معقول تر از گذشته شود.

از سوی دیگر در هفته ای که گذشت تقاضا و رقابت برای پلی اتیلن های سنگین اکستروژن نیز کاهش یافت. به این ترتیب رقابت برای «ایکس تری» پتروشیمی شازند با تحویل فوری ۷ درصد بود که نسبت به هفته ماقبل آن ۶ درصد کاهش یافته بود. «ایکس تری» پتروشیمی امیرکبیر هم با ۲ درصد رقابت خریداری شد، این کالا هم نسبت به هفته ماقبل ۶ درصد کاهش رقابت داشت. «ایکس تری» شازند هم ۱ درصد رقابت داشت.

به این ترتیب ۸ کالای برتر در تالار پتروشیمی به پلی پروپیلن های نساجی اختصاص داشت، بعد این ۸ کالا، «ایکس تری» شازند قرار داشت و بعد از آن دوباره پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی در جدول خودنمایی کردند. پلی پروپیلن فیلم، نساجی ۱۱۰۲L و برخی دیگر از پلی پروپیلن های نساجی دارای MFR کمتر از ۱۰ با سقف قیمت معامله شدند. سایر کالاها دارای رقابت های معقول و بیش ۱ تا ۷ درصدی بودند.

در گروه کم رونق ترین محصولات هم، ۷ کالای پتروشیمی بندرامام قرا داشتند، که دلیل آن تحویل در سال ۹۶ بود. با توجه به اینکه بندرامام کالاهای خود را با سه نوع تحویل فوری، سررسید ۲۶ اسفند و سررسید سال جدید به خریداران عرضه کرد، معامله گران محصولات با سررسیدهای نزدیک تر را خریداری کردند. البته در لیست کم رونق ترین محصولات پتروشیمی تخت جمشید، جم و لرستان نیز بودند.

البته در هفته گذشته بیشترین حجم عرضه مربوط به PVC و با ۱۷ درصد سهم بازار و با نزدیک به ۱۵٫۲۵۲ تن بود. رتبه دوم نیز به گروه پلی پروپیلن نساجی و با ۱۵ درصد و بیش از ۱۳ هزار تن اختصاص دارد، رتبه سوم نیز به گروه پلی اتیلن تزریقی و با ۱۴ درصد سهم بازار است، در کل این گروه های مطرح شده ۴۶ درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص دادند.

در همین حال برخی از معامله گران دلایل اصلی افزایش حجم معاملات را در درجه اول تصمیم بورس مبنی بر امکان خرید مازاد بر سهمیه بهین یاب اعلام کردند. البته این گروه عدم تغییر نرخ های پایه تا پایان امسال را هم یکی از دلایل افزایش حجم معاملات عنوان کردند.

ارسال نظر