کد خبر : 39414

چالشی جدی در بازار نفت

چالشی جدی در بازار نفت

پتروتحلیل- قیمت های نفت خام درروز سه شنبه تحت تاثیر تداوم نگرانی ها از ادامه افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا با اندکی کاهش همراه بود. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه در معاملات این روز با ۹سنت (۰/۲درصد) کاهش، در قیمت بشکه ای ۵۵/۹۲ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه آوریل با ۶سنت (۰/۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۳/۱۴ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

بزرگترین مانع پیش روی افزایش قیمت ها که به چالشی جدی در بازارهای جهانی نفت خام تبدیل شده است، افزایش تولید نفت خام آمریکاست که می تواند تلاش های سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (OPEC) برای کاهش عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را بی نتیجه سازد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) در گزارش روز سه شنبه، پیش بینی خود برای تولید نفت خام آمریکا را افزایش داد و از رقم ۹/۲۱ میلیون بشکه درروز برای سال جاری میلادی به رقم بی سابقه روزانه ۹/۷۳ میلیون بشکه در سال آینده میلادی رسانید. با این وجود بازار با اخبار مثبتی نیز همراه بود از جمله اینکه روسیه قول داده است تا پایان ماه آوریل در چارچوب تعهدات خود برای کاهش در تولید نفت خام، ۳۰۰ هزار بشکه در روز از تولیدات خود را کاهش دهد. همچنین خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس انرژی IHS Markit's CERAWeek در هوستون اعلام کرد که OPEC همچنان به تلاش های خود برای متعادل کردن قیمت های نفت خام در بازار های جهانی ادامه خواهد داد.

از طرف دیگر، محمد بارکیندو دبیر کل اوپک نیز در این کنفرانس اظهار داشت که پایبندی کشورهای توافق کننده برای کاهش تولید نفت خام همچنان در سطح بالایی قرار دارد. قابل توجه است که دبیر کل اوپک در کنار این اظهارات ، به همراه مدیر اجرایی IEA به ابرازنگرانی در مورد کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت نیز پرداخت. لازم به ذکر است که IEA در گزارش خود درروز دوشنبه پیش بینی نمود که کاهش حجم سرمایه گذاری ها در صنعت نفت طی سالهای اخیر و افزایش مصرف نفت خام در چند سال آینده می تواند زمینه افزایش قیمت ها را در سال ۲۰۲۰ میلادی فراهم آورد.

البته باید توجه داشت که بسیاری از تحلیل گران بر این اعتقادند که اگرچه ممکن است پیش بینی هایIEA در بلند مدت از دقت بالایی برخوردار باشد، ولی بازار ها معمولاً به محرکها و متغیر های میان مدت واکنش نشان می دهند که باقی ماندن قیمت های نفت خام در محدوده ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه نیز از این تاثیر پذیری مستثنی نیست؛ به ویژه اینکه نرخ رشد تولید نفت خام آمریکا بسیار سریعتر از حد انتظار بوده است.

با این حال، تعهد کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش در تولید نفت خام نیز بسیار بالاتر ازآنچه تصور می شد بوده است. ولی به نظر می رسد که بازار برای افزایش تولید نفت خام آمریکا وزن بیشتری در محاسبات خود در نظر گرفته است، که این امر منجر به ایجاد فشار بر قیمت های نفت خام علی رغم عملکرد مثبت اوپک در بازار شده است.

شایان ذکر است که مدیران صندوق های پوشش دهنده ریسک از ابتدای ماه نوامبرسال گذشته میلادی تا ۲۱ فوریه سال جاری، مجموع موقعیت های خرید خود در Brentو WTI را با در نظر گرفتن تاثیرگذاری کاهش تولید نفت خام اوپک بر افزایش قیمت های نفت خام در بازار های جهانی دو برابر کردند و به ۹۵۱ میلیون بشکه رسانیدند که همه این محاسبات در ماه گذشته میلادی با بروز نشانه هایی از عدم تمایل روسیه به مشارکت در کاهش تولید نفت خام، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و افزایش صادرات اوپک زیر سوال رفت. درحال حاضر بسیاری از فعالان بازار برای تعیین مسیر معاملات چشم انتظار تایید گزارش API (مبنی بر اعلام افزایش ۱۱/۶ میلیون بشکه ای سطح موجودی نفت خام) توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا هستند که در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروزبه وقت این کشور منتشر خواهد شد.

ارسال نظر