کد خبر : 39395

کاهش رشد اقتصادی چین و نگرانی ها در بازار نفت

کاهش رشد اقتصادی چین و نگرانی ها در بازار نفت

پتروتحلیل- قیمت های نفت خام در بازار های جهانی در روز دوشنبه تحت تأثیر انتشار پیش بینی کاهش رشد اقتصادی چین و نشانه هایی از تقویت نرخ رشد تولید نفت خام در آمریکا ، به طور متوسط با اندکی کاهش همراه بود. بدین ترتیب که قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه در معاملات این روز با ۱۱سنت (۰/۲درصد) افزایش، با قیمت بشکه ای ۵۶/۰۱ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه آوریل با ۱۳سنت (۰/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۳/۲۰ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۸۱ دلار در هر بشکه رسید.

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی چین منجر به ایجاد نگرانی هایی در خصوص تقاضای این کشور برای نفت خام در بازار های جهانی شده است. به گونه ای که پکن برای سال جاری میلادی انتظار رشد ۶/۵ درصدی را دارد ، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶/۷ درصد بوده که کاهش ۰/۲ درصدی در رشد اقتصادی این کشور را در سال ۲۰۱۷ میلادی تداعی می کند.

از طرف دیگر، رشد تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا و به تبع آن افزایش عرضه در بازار های جهانی به همراه احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بر این نگرانی ها افزوده است. افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به احتمال زیاد موجب تقویت دلار خواهد گردید که این امر به نوبه خود(با توجه به قیمت گذاری نفت خام بر اساس دلار) هزینه خرید توسط دارندگان سایر ارزها را افزایش خواهد داد و در نهایت منجر به کاهش تقاضا برای نفت خام خواهد گردید.

از طرفی دیگر آخرین داده های منتشر شده توسط شرکت Baker Hughes در روز جمعه نشان دهنده افزایش ۷ عددی تعداد دکل های حفاری در این کشور می باشد که مجموع آن را به ۶۰۹ دستگاه رسانیده است. بسیاری از تحلیل گران بر این اعتقادند که در صورت تثبیت قیمت های نفت خام در سطح بالای ۶۰ دلار به ازاء هر بشکه، تولید نفت شیل آمریکا افزایش خواهد یافت و همچنین بر اساس پیش بینی های IEA، در صورت افزایش آن به حدود ۸۰ دلار به ازاء هر بشکه، نفت شیل آمریکا تا سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳ میلیون بشکه ای همراه خواهد گردید. با این وجود، آژانس بین المللی انرژی در روز گذشته در مورد احتمال کمبود عرضه نفت خام در بازار های جهانی طی چند سال آینده علی رغم افزایش ذخیره سازی ها در ایالات متحده آمریکا هشدار داد.

بر اساس این گزارش انتظار می رود که تقاضا برای نفت خام از سوی اقتصادهای نو ظهور افزایش یابد و به ترتیب در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲میلادی به ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون بشکه درروز برسد. شایان ذکر است که تولید کنندگان اصلی نفت خام همچنان به کاهش در تولید خود ادامه می دهند، به گونه ای که نرخ عمل به تعهدات کاهش در تولید برای اعضاء سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (OPEC) در ماه فوریه با افزایش همراه بود و به ۹۸/۵ درصد رسید. این در حالی است که این نسبت در ماه ژانویه ۹۱ درصد بود. با این حال بسیاری از فعالان بازار بر این اعتقادند که با افزایش فعالیت های حفاری در ایالات متحده آمریکا، بهای نفت خام طی ۱۰ ماه آینده قیمت های پایین تری را نسبت به ماههای فوریه و ژانویه تجربه خواهد کرد.

ارسال نظر