کد خبر : 39350

نفوذ کدهای معاف از مالیات به بازار پتروشیمی

نفوذ کدهای معاف از مالیات به بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری روز گذشته تحت فشار عرضه های فراوان و همچنین نفوذ کدهای معاف از مالیات در بازار آزاد بی رونق بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، فروش محصولات پلیمری از سوی پتروشیمی ها به دارندگان کدهای معاف از مالیات در آستانه نوروز برای تامین نقدینگی، در هفته های اخیر سبب شده تا دوباره بازار آزاد شاهد ارایه محموله هایی با قیمت های پایین تر از بورس باشد. از این رو استقبال از تالار پتروشیمی کاهش یافته است.

از سوی دیگر شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس نیز در هفته گذشته تصمیم گرفت تا محصولات خود را در روزهای غیر بهین یاب عرضه کند و به این ترتیب سبب افزایش عرضه ها در بازار پتروشیمی شد.

در کنار این عوامل بسیار مهم، کاهش قیمت دلار و توقف رشد قیمت ها در بازارهای جهانی هم به بی رمقی بازار پتروشیمی افزود.

به این ترتیب روز گذشته حجم عرضه و معاملات کاهش یافت، به طوری که حجم معاملات نسبت به هفته قبل ۱۷ هزارتن و حجم عرضه ها هم ۱۱ هزارتن کم شد.

با این حال بیش از ۳۳ درصد از محصولات عرضه شده توسط معامله گران خریداری شد که نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین ۸۰ گرید نیز روز گذشته عرضه شد که ۲۱ گرید آن با رقابت خریداری شدند، رقابت برای این کالاها ۱ تا ۲۰ درصد رقم خورد.

بیشترین کاهش عرضه در روز گذشته متعلق به پلی پروپیلن های نساجی با ۳ هزار و ۴۸۱ تن است، در رتبه دوم هم پلی اتیلن سنگین بادی با ۲ هزار و ۶۹۲ تن قرار داشت. پلی اتیلن سبک فیلم و پلی پروپیلن های شیمیایی هم به ترتیب یک هزار و ۶۷۰ و ۵۴۵ تن کاهش عرضه داشتند.

در همین حال بیشترین افزایش عرضه نیز متعلق به پلی اتیلن سنگین تزریقی با یک هزار و ۳۰۴ تن و پلی اتیلن سبک خطی با ۲۹۰ تن است.

این در حالی است که تقاضا نسبت به هفته قبل با ۵۵ هزارتن کاهش روبه رو شده است. به این ترتیب در دو هفته اخیر و نیمه اول ماه اسفند شاهد کاهش ۷۵ هزار تنی تقاضا طی دو هفته بودیم. به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی افزایش عرضه های پی وی سی و پلی اتیلن های ترفتالات از دلایل عقب نشینی معامله گران است. از سوی دیگر ورود محموله های معاف از مالیات و ارزان تر از قیمت بورس و همچنین عدم صرفه اقتصادی برای خرید از بورس و بی کشش بودن بازار مصرف نهایی نیز در آستانه نوروز سبب کاهش حجم معاملات شده است.

این در حالی است که آمار معاملات نشان می دهد که در آخرین ماه سال همواره حجم و تقاضا در تالار پتروشیمی افزایش می یابد، اما امسال کاملا با سال های دیگر متفاوت است؛ چرا که شاهد عقب نشینی معامله گران با ورود محموله های ارزان تر از بورس در بازار داخل هستیم در کنار این عوامل دلار نیز به زیر ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. از سوی دیگر برخی از محصولات مانند پلی استایرن ها و SBR ها نیز به دلیل رشد قیمت چشمگیر با عدم خرید از سوی مصرف کنندگان روبه رو هستند.

در کنار همه این موضوعات رکود اقتصادی، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری و همچنین خواب صنعت ساختمان را نیز می توان به عوامل موثر در بی رونقی بازار پتروشیمی اضافه کرد.

به این ترتیب همه این عوامل دست به دست هم داد تا در معاملات روز گذشته تقاضا برای پلی اتیلن های سنگین اکستروژن «ایکس تری» کاهش یابد و در نتیجه رقابت برای این محصولات افت کرد. روز گذشته میزان رقابت برای «ایکس تری»، به صورت تحویل فوری از سوی پتروشیمی شازند ۱۳ درصد بود. برای «ایکس تری» پتروشیمی امیرکبیر نیز ۸ درصد رقابت و برای عرضه سلف «ایکس تری» شازند نیز رقابت ۷ درصدی ثبت شد.

با این حال PVC-E6834 پتروشیمی اروند همچنان در صدر کالاهای جذاب تالار پتروشیمی قرار داشت، رتبه دوم هم متعلق به «ایکس تری» شازند با ۱۳ درصد رقابت بود. پلی پروپیلن ها هم با وجود افت التهاب و رقابت، همچنان مورد توجه بازار هستند.

البته SBR ها به دلیل افزایش چشمگیر قیمت، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰ پتروشیمی امیرکبیر، گرید بطری ۸۴۵ تندگویان، پلی اتیلن سبک خطی KJ پتروشیمی جم و ترزیقی HI500 پتروشیمی بندرامام از بی رونق ترین محصولات تالار پتروشیمی بودند.

درهمین حال روز گذشته بیشترین حجم عرضه مربوط به پی وی سی ها با ۲۲ درصد سهم بازار، پلی اتیلن های ترفتالات با ۱۱ درصد و پلی اتیلن های سبک فیلم با ۸ درصد بود. پلی پروپیلن های نساجی نیز ۱۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند.

ارسال نظر