کد خبر : 39345

پیش بینی متوسط قیمت نفت در سال جاری

پیش بینی متوسط قیمت نفت در سال جاری

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر پیش بینی ها در خصوص رشد موجودی نفت آمریکا اندکی تقلیل یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۳۴ سنت (۰/۶ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۵/۵۹ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل با ۴ سنت (۰/۱درصد) افت، در سطح بشکه ای ۵۴/۰۱ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل از ۱/۸۸ به ۱/۵۸ دلار در هر بشکه رسید. پیش بینی افزایش موجودی نفت خام آمریکا برای هشتمین هفته متوالی سبب شد تا نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت تشدید شده و به تبع آن، قیمت نفت خام در معاملات روز سه شنبه کاهش یابد.

تحلیل گران پلاتس در این روز برآورد کردند که میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته قبل حدود ۲/۱ میلیون بشکه رشد داشته است. همچنین انجمن نفت آمریکا (API) نیز گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت آمریکا را منتشر ساخت که در آن نشان می داد میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ فوریه حدود ۲/۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. همچنین، میزان ذخیره سازی بنزین ۱/۸ میلیون بشکه افزایش نشان می دهد، در حالی که میزان موجودی فرآورده های میان تقطیر ۳/۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. لذا معامله گران در انتظار گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه هستند تا جهت بازار نفت را بر اساس آن تشخیص دهند.

در مقابل، انتشار اخباری مبنی بر کاهش ۹۴ درصدی میزان تولید نفت در ماه فوریه از سوی اعضای اوپک موجب شد تا حدودی نگرانی های مذکور تعدیل شده ، به طوری که این مسئله از شدت افت قیمت نفت در این روز کاست. دست اندرکاران بازار بر این باورند که میزان فعلی کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک فراتر از حد انتظار بوده است. در این راستا، عربستان هم میزان کاهش تولید نفت خود را به حدود ۷۴۴ هزار بشکه در روز رساند. همچنین، برخی از منابع از کاهش حجم بیشتر ی از عرضه نفت آنها به ویژه عراق و امارات متحده عربی در ماه مارس خبر می دهند. این در حالی است که اجرای تعهدات تولیدکنندگان غیر عضو اوپک با سرعت کمتری نسبت به اعضای این سازمان در حال انجام بوده، به طوری که روسیه کاهش تولید خود را به ۱۲۴ هزار بشکه در روز رسانده است. شایان ذکر است که توافق اخیر تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت در ۳۱ نوامبر باعث تقویت قیمت به میزان ۱۰ دلار در هر بشکه گردید و نوسان قیمت نفت را در دامنه سه دلار حفظ کرده است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سطح فعلی قیمت با قیمت مطلوب اعضای اوپک فاصله دارد. در این خصوص، برخی از تحلیل گران نرخ بشکه ای ۶۰ دلار را قیمت مورد هدف عربستان در سال جاری برآورد می کند. از سوی دیگر، حفظ قیمت نفت در کانال ۵۰ دلار موجبات تداوم روند صعودی تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا ( به عنوان شاخصی برای تولید نفت آن) را فرآهم کرده است. لازم به ذکر است که کارشناسان انرژی موسسه Rystad قیمت سر به سر برای تولید نفت شیل این کشور را در سال قبل ۳۵ دلار در هر بشکه اعلام کردند. تحلیل گران بازار متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری را در حدود ۵۷/۵۲ دلار در هر بشکه پیش بینی کرده اند.

ارسال نظر