کد خبر : 39341

بهره برداری از طرح جداسازی برش سبک هیدروکربن های پتروشیمی نوری در سال آینده

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری از بهره برداری از طرح جداسازی برش سبک هیدروکربن های پتروشیمی نوری در شهریورسال آینده با هدف تسهیل در صادرات خبر داد.

مجتبی طاهری، مدیرعامل پتروشیمی نوری درباره برنامه های این مجتمع تولیدی درسال ۹۶ اظهارکرد: پروژه جداسازی برش سبک با سرمایه ای معادل ۶۰ میلیارد تومان با همکاری کنسرسیومی ازشرکت های ایرانی سال آینده به بهره برداری می رسد که با اجرایی شدن این پروژه قابلیت صادرات پتروشیمی نوری بهتر شده و وابستگی این شرکت به برخی ازصنایع راکاهش می دهد.

مدیر عامل پتروشیمی نوری درمورد میزان تولید این شرکت گفت: مجتمع پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین تولیدکننده موادآروماتیک با ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن درایران است و محصولات مختلفی چون ارتوزایلین، بنزین و پارازایلین و محصولات جانبی دیگر مانند برش سبک و برش سنگین، رافینت،آروماتیک سنگین و گاز مایع تولید می کند که ۶۵ درصد تولیدات شرکت صادر شده و ۳۰ درصد آن به مجتمع های همجوار مانند پتروشیمی جم وپتروشیمی پارس به عنوان خوراک پتروشیمی داده می شود .

وی تصریح کرد: پنج درصد باقی مانده نیز با توجه به نیاز بازارهای داخلی از طریق بورس کالا عرضه می شود.

طاهری ادامه داد: در سال ۹۵ به ظرفیت اسمی تولید دست یافتیم که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است و تولید ۴۴۰ هزار تن در ماه اردیبهشت را به عنوان رکورد ثبت کردیم که اگر شرایط تا پایان سال به همین شکل ادامه پیدا کند به ظرفیت ۱۰۶ درصد طراحی و اسمی دست می یابیم.

مدیرعامل پتروشیمی نوری در مورد اقدام های زیست محیطی پتروشیمی نوری گفت: فعالیت های خوبی در زمینه محیط زیست از بدو راه اندازی و در طراحی انجام شده است که مطابق با استانداردهای روزدنیا است سیستم های مختلفی در این زمینه ایجاد شده مثل سیستم نایتروژن بلنکینگ که برای کلیه مخازن دیده شده و این سیستم میزان فرار بخار از روی سطح مخازن را به حداقل می رساند و در ارتباط با مواد هیدروکربن، سیستم بسته تخلیه را پیش بینی کردیم که امکان بازیافت مجدد مواد تخلیه شده را فراهم می کند و در اسکله بارگیری محصولات این شرکت نیز سیستم جمع آوری بخارات ایجاد شده که علاوه بر کاهش ضایعات زیست محیطی، بخارات جمع آوری شده را به مایع تبدیل کرده و به VRU گازهای در زمان بارگیری کشتی سیستم خوراک شرکت برمی گرداند.

وی در مورد دیگر فعالیت های زیست محیطی این شرکت گفت: در دو سال گذشته از فرآیند شناسایی و ردیابی اکوسیستم دلفین گوژپشت توسط انجمن حامی محیط زیست حمایت کرده و علاوه برآن با ایجاد بسته های آموزشی در مدارس استان بوشهر و تهیه بسته های فرهنگی و انتشار بروشور و پوستر فعالیت خود را آغازکردیم فاز دوم این پروژه نیز بررسی مجدد سایر زیستگاه های این گونه کمیاب دلفین است که در سال ۹۶ اجرایی خواهد شد.

در مورد انرژی نیزایزو ۵۰۰۰۰۱ را درشرکت پیاده کردیم و در مینه معیارمصرف انرژی دو سال پیاپی توسط سازمان استاندارد به عنوان واحد نمونه استاندارد منطقه شناخته شدیم.

طاهری افزود: پتروشیمی نوری در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران مقام سی ام و دربین شرکت های پتروشیمی به عنوان اولین شرکت صادرات گرا با حدود ۱.۳ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات سال ۹۴ قراردارد که در سال ۹۵ نیز درزمینه صادرات پیشرو بودیم.

وی در مورد اقدام ها و برنامه های پتروشیمی نوری در سال ۹۶ گفت:پروژه رفع تنگنای تولید با تعمیرات صورت گرفته در راکتور واحد ۳۰۰ و کوره های این واحد در سال ۹۶ به بهره برداری می رسد که ازنظرکیفیت و کمیت حدود ۱۰ درصد به تولید شرکت اضافه خواهد کرد.

ارسال نظر