کد خبر : 39298

افزایش صادرات نفت خام ترش آمریکا به آسیا

افزایش صادرات نفت خام ترش آمریکا به آسیا

پتروتحلیل- اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در روز پنجشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد که در آن نشان می داد میزان ذخیره سازی نفت خام در هفته منتهی به ۱۷ فوریه ۵۶۴ هزار بشکه افزایش یافته ( برای هفتمین هفته متوالی) و به ۵۱۸/۷ میلیون بشکه رسیده است. البته با توجه به اینکه میزان رشد موجودی ذخائر آن از رقم اعلام شده در گزارش انجمن نفت کمتر بود، قیمت در روز پنجشنبه بر همین اساس خود را تعدیل کرده و اندکی افزایش یافت. اما در مجموع، تداوم روند صعودی رشد موجودی نفت خام این کشوردر طی هفت هفته قبل سیگنال منفی به بازار نفت داده و در نتیجه قیمت نفت را در روز جمعه کاهش داد.

همچنین، میزان تولید روزانه آن با ۱۷هزار بشکه افزایش در سطح ۹ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. این در حالی است که حجم واردات روزانه طی هفته مورد بررسی با ۱/۲میلیون بشکه کاهش به ۷/۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. به علاوه، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در هفته مذکور به ترتیب ۲/۶ و ۴/۹ میلیون بشکه کمتر شده و در سطوح ۲۵۶/۴ و ۱۶۵/۱ میلیون بشکه قرار گرفتند که این مسئله تا حدودی اثر کاهنده افزایش موجودی نفت خام را محدود کرد. به طور کلی، گزارش فوق موجب شد تا جهت بازار نفت در روز جمعه در مسیر کاهش قیمت حرکت کرده به طوری که قیمت نفت خام برنت در بازار بورس لندن برای تحویل در ماه آوریل با ۵۹ سنت (۱ درصد ) کاهش در سطح ۵۵/۹۹ دلار/بشکه قرار گرفت و به دنبال آن نفت خام شاخص بازار آمریکا نیز برای تحویل در ماه آوریل با ۴۶ سنت (۰/۸ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۳/۹۹ دلار تثبیت شد.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ فوریه ۲۰۱۷

oil 24

انتشار اخباری مبنی بر پایبندی ۸۶ درصدی صادرکنندگان نفت خام به تعهدات تولیدکنندگان بزرگ در ماه ژانویه بعد از نشست کمیته نظارت بر توافق نامه اخیر، موجب شد تا امیدوراری ها نسبت به محدود شدن عرضه نفت در بازار بیشتر شود. در این راستا، برخی از منابع از کاهش حجم تولید نفت عراق و امارات متحده عربی برای کاهش بیشتر حجم تولید نفت خود در ماه های آتی خبر دادند که این مسئله سبب تعدیل نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار شد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کمبود نفت خام های اعضای اوپک در راستای اجرای تعهدات آنها موجب گردیده تا صادرات نفت خام های متوسط ترش آمریکا به بازار آسیا افزایش یابد، به طوری که این امر صادرات نفت خام آمریکا را در هفته منتهی به ۱۷فوریه حدود ۱۸۵ هزار بشکه نسبت به هفته قبل از آن رافزایش داد. در مقابل، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز نیز در گزارش خود تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را در هفته گذشته ۶۰۲ واحد اعلام کرد که این میزان پنج واحد نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهد. لازم به ذکر است که در اوایل سال قبل قیمت نفت به پایین ترین سطح خود یعنی ۲۷ دلار در هر بشکه رسید که این امر سبب کاهش فعالیت های تولید نفت شیل شده بود. اما تلاش های اوپک برای ایجاد ثبات در بازار باعث شد تا مجدداً دکل های حفاری نفتی روند صعودی به خود بگیرد، به نحوی که سطح کنونی آنها ۲۰۲ واحد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. این در صورتی است که تحلیل گران بازار بر این باورند که دلیل اصلی حفظ قیمت در کانال ۵۰ دلار با توجه به روند صعودی تعداد دکل های فوق و رشد موجودی نفت آمریکا می تواند ناشی از انتظارات مثبت نسبت به تقویت تقاضای نفت در سال جاری و اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ به میزانی فراتر از سهم آنها باشد.

ارسال نظر