کد خبر : 39281

آربیتراژ محموله های نفت به بازار آسیا

آربیتراژ محموله های نفت به بازار آسیا

پتروتحلیل- معامله گران نفت خام در سرتاسر دنیا ، از جمله ایالات متحده آمریکا ، بریتانیا و برزیل با توجه به مزیت ایجاد شده در بازار آسیا به دلیل کاهش عرضه ناشی از کاهش تولید نفت خام اوپک ، فروش خود را سه برابر کردند. به گزارش «پتروتحلیل»، در حدود ۳۰ نفتکش بزرگ در ماه جاری مسیری طولانی را برای انتقال نفت خام آمریکا ، دریای شمال و مدیترانه به پالایشگاه های آسیایی، بزرگترین مصرف کننده و دارای سریعترین نرخ رشد، طی کرده اند. این جریان غیرعادی به دنبال تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت و دیگر تولید کنندگان شامل روسیه در اواخر سال گذشته میلادی به منظور کاهش تقریباً ۱/۸ میلیون بشکه درروز از تولید نفت خام در شش ماهه اول سال جاری میلادی، برای مهار مازاد عرضه در بازار و افزایش قیمت ها به وجود آمده است.

شرکت هایی که بیشترین فعالیت را در معاملات مسافت طولانی دارند شامل تولید کنندگان عمده نظیر بی پی و رویال داچ شل، معامله گران خصوصی مانند ترافیگورا، ویتول و مرکوریا، و پالایشگر چینی یونیپک می شوند. شرکت هایی مانند گلنکور، سوکار آذربایجان و پتروبراس برزیل نیز درگیر این معاملات شده اند.

کسب مزیت نسبی از هزینه های پایین حمل و تفاوت قیمت منطقه ای نفت خام شرایطی را ایجاد می کند که بواسطه آن معامله گران می توانند از کمبود عرضه نفت خام در یک منطقه و مازاد آن در منطقه دیگر سود کسب کنند(آربیتراژ).

به عنوان مثال نفت خام WTI در بازار آتی در روز گذشته ۵۴/۵۰ دلار در هر بشکه عرضه شد، درحالی که هربشکه نفت خام برنت ۵۶/۹۰ دلار بوده است. در نتیجه، حق مرغوبیت برنت نسبت به WTI معادل ۲/۴ دلار/بشکه رقم خورده است که کافی است این رقم با اواخر ماه نوامبر، درست قبل از اتخاذ تصمیم برای کاهش در تولید توسط اعضاء اوپک، مقایسه شود.

کاهش تولید نفت خام توسط اعضاء اوپک شرایط آربیتراژ محموله ها به بازار آسیا را برای مسافت های طولانی فراهم کرده است و منجر به افزایش واردات نفت خام می شود که کاهش عرضه نفت خام اوپک را جبران خواهد کرد. کاهش تولید به عنوان سیاست معکوس اوپک دو سال پس از صادرات نفت خام و حفظ قیمت ها در سطوح پائین رخ می دهد که اوپک قصد داشت رقیبان خود را تحت فشار قرار دهد. موسسه تحقیقاتی BMI در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرد که کاهش تولید اوپک نه تنها در ساختار بازار نفت آسیا اختلال ایجاد کرده، بلکه الگوهای تجاری جهانی را تغییر داده است. کمک به جبران کاهش عرضه اوپک موجب شد تا صادرات نفت خام از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، برزیل و حتی کشور جنگ زده لیبی به بیش از ۳۵ میلیون بشکه در ماه فوریه و یا ۱/۲۶ میلیون بشکه درروز افزایش یابد . این در حالی است که این میزان در ماه اکتبر۱۰/۴ میلیون بشکه و یا ۳۳۶ هزار بشکه درروز بوده است.

این موضوع برای اوپک، که به طور معمول پاسخگوی ۷۰ درصد از تقاضای نفت آسیا بود، به مفهوم از دست دادن ۵ درصد سهم بازار از ماه اکتبر است. مدیر شرکت مشاوره ای Crystol Energy در لندن اعلام کرد که کاهش بیشتر در تولید نفت خام توسط اوپک در شرایط فعلی بازار، ریسک از دست رفتن سهم بازار اوپک را افزایش می دهد. اگر چه روابط اوپک بامشتریان آسیایی در مسیر خوبی قرار دارد ولی پالایشگران کلیدی آسیا در ژاپن، چین و کره جنوبی، برای رفع نیازهای خود به دیگر عرضه کنندگان روی خواهند آورد.

برنامه بارگیری کشتی ها حاکی از افزایش صادرات نفت خام آمریکا به بیش از ۳/۵ میلیون بشکه (از کمتر از یک میلیون بشکه در ماه اکتبر) به آسیا در ماه جاری میلادی است که شامل اولین محموله صادراتی این کشور به هند می شود. صادرات بریتانیا از ۱/۶ میلیون بشکه به بیش از ۱۰/۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. از طرفی دیگر صادرات برزیل به آسیا نیز از ۶/۹ میلیون بشکه در ماه اکتبر به رکورد ۱۶/۷ میلیون بشکه در ماه فوریه رسید. لیبی نیز که از کاهش تولید معاف شده است، با دوبرابر کردن صادرات خود به آسیا، آن را به ۲ میلیون بشکه در ماه گذشته میلادی رساند. لازم به ذکر است که برنامه های کشتیرانی از ادامه این روند طی ماه مارس حکایت دارد.

ارسال نظر