کد خبر : 39201

سبقت پتروشیمی شازند و امیرکبیر از پلی پروپیلن سازها

سبقت پتروشیمی شازند و امیرکبیر از پلی پروپیلن سازها

پتروتحلیل- در هفته ای که گذشت افزایش عرضه برخی از گریدهای پلی پروپیلن های نساجی و انتظار افزایش قیمت های پایه سبب شد تا حجم معاملات رشد کند.

به گزارش «پتروتحلیل»، علاوه بر این در بازار آزاد شاهد کاهش ذخیره انبار برخی از معامله گران هستیم.

به این ترتیب در آخرین هفته بهمن ماه حجم معاملات با ۳۰۰ تن افزایش به ثبت رسید. البته در سه هفته گذشته حجم معاملات ۱۳ هزارتن افزایش پیدا کرد که نتیجه افزایش حجم عرضه پی وی سی ها بود.

از سوی دیگر افزایش قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی نیز خریداران بیشتری را ترغیب به خرید کرد.

از این رو بیش از ۷۷ درصد از محصولات عرضه شده در تالار پتروشیمی توسط معامله گران خریداری شد. هفته قبل ۷۵ درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در هفته ای که گذشت ۲۳ گرید از ۸۳ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند. البته در هفته قبل ۲۸ گرید با رقابت قیمتی خریداری شده بودند.

رقابت های هفته گذشته بین یک تا ۲۰ درصد بود.

البته حجم عرضه ها نیز با یک هزارتن کاهش روبه رو بود، ولی بیش از هر چیزی، پراکندگی گریدهای عرضه جلب توجه می کرد، به گفته فعالان اقتصادی برخی از گریدها با کمبود عرضه و برخی دیگر نیز با مازاد عرضه روبه رو هستند.

با این حال در هفته گذشته بیشترین افزایش عرضه مربوط به پلی پروپیلن های نساجی با ۳ هزار ۳ و ۶۴۸ تن بود، «پت» ها در رده دوم با ۲ هزار و ۷۹۴ تن قرار داشتند. پی وی سی و پلی اتیلن سنگین اکستروژن هم به ترتیب ۶۹۰ و ۴۲۸ تن افزایش عرضه داشتند.

در همین حال بیشترین کاهش عرضه نیز مربوط به پلی اتیلن های سنگین بادی با یک هزار و ۸۵۴ تن و پلی اتیلن های سبک خطی با یک هزار و ۶۵۰ تن بود. همچنین پلی اتیلن های سنگین فیلم و سبک فیلم هم به ترتیب یک هزار و ۳۶۴ و یک هزارتن کاهش عرضه داشتند.

البته در گروه پلی پروپیلن ها شاهد کاهش تقاضا به دلیل افت سهمیه های ماهانه و قرار داشتن در پایان ماه بودیم.

به این ترتیب در گروه جذاب ترین محصولات PVC-E6834 پتروشیمی اروند صدرنشین شد، بعد از آن گرید های پلی اتیلن سنگین اکستروژن پتروشیمی شازند و امیرکبیر قرار داشتند که با رقابت قیمتی بالای ۱۸ درصد خریداری شدند. پس از آن ۱۵ گرید پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی همچون هفته های گذشته جذابیت خود را حفظ کرده و اکثریت با سقف قیمت معامله شده اند. رتبه ۱۹ گریدهای جذاب نیز به پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ با ۷ درصد رقابت تعلق دارد.

در گروه بی رونق ترین کالاها هم، پلی کربنات پتروشیمی خوزستان صدرنشین شد، در رده های بعدی هم ABS قائدبصیر، اپوکسی رزین مایع خوزستان، پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L نویدزرشیمی و استایرن بوتادین رابرهای بندرامام قرار داشتند.

در همین حال بیشترین عرضه متعلق به پی وی سی ها با ۲۰ درصد سهم بازار و حجمی معادل ۱۳ هزار و ۴۹۸ تن بود. پلی پروپیلن های نساجی هم ۹ هزار و ۷۲۱ تن افزایش عرضه داشته و ۱۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادند، همچنین گروه سبک خطی هم با ۱۲ درصد سهم بازار ۴۷ درصد حجم کل عرضه ها را به خود اختصاص دادند.

در گروه پلی پروپیلن های نساجی هم ۶۶ هزارتن تقاضا ثبت شد که معادل ۴۵ درصد کل تقاضای بازار است. هفته قبل تقاضای این گروه ۷۱ درصد بود، به این ترتیب تقاضای خرید این کالاها ۵ هزارتن کاهش را نشان می دهد. در گروه پی وی سی ها هم ۲۱ هزار و ۵۱۸ تن تقاضا ثبت شد که برابر با ۱۴ درصد تقاضای کل بازار است. هفته قبل تقاضای این گروه ۱۹ هزارتن بود. گروه سوم هم پلی پروپیلن های شیمیایی ۱۴ هزار، معادل ۱۰ درصد تقاضای بازار را داشتند.

روند ماهانه متوسط قیمت جهانی محصولات پلیمری و نرخ ارز آزاد در سال ۹۵

دلار جدید

ارسال نظر