کد خبر : 39128

۴ عامل اثر گذار بر بازار پلی اتیلن

۴ عامل اثر گذار بر بازار پلی اتیلن

پتروتحلیل- در ترکیه در هفته جاری قیمت پلی اتیلن بیشتر از انتظارها، افزایش داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، عدم تامین کافی پلی اتیلن سبک در ماه فوریه نیز بر افزایش قیمت ها تاثیر گذاشته است.

به این ترتیب در عربستان سعودی قیمت های جدید با ۷۰ دلار در هر تن روبه رو شد. افزایش قیمت ها در اروپا، آسیا و همچنین قیمت پتکیم ترکیه از این روند افزایشی قیمت حمایت کرده است.

به طوری کلی محدوده قیمت برای پلی اتیلن در خاورمیانه ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است و برای پلی اتیلن سبک فیلم به ۱۲۹۰ تا ۱۳۲۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی هم به ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسید.

قیمت پلی اتیلن سنگین هم ۱۲۲۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن پیشنهاد شده است. این قیمت ها به صورت سی آی اف ترکیه و با ۶٫۵ درصد هزینه اضافی و به صورت نقدی پیشنهاد شده است. یک منبع تولیدکننده خاورمیانه گزارش داد: قیمت پلی اتیلن سبک ما به هنوز مشخص نیست؛ چرا که با مشکلات تامین روبه رو هستیم.

قیمت پلی اتیلن سبک در اروپا نیز ۱۳۵۰ تا ۱۴۱۵ دلار در هر تن سی آی اف و به صورت نقدی گزارش شده است. پیشنهادت پلی اتیلن ایران نیز تغییر چندانی در هفته جاری نداشته است. در حالی که آنها محدوده گسترده ای از ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین بسته به گریدهای خاص به صورت CPT و با ۶٫۵ درصد هزینه اضافی و پول نقد پیشنهاد داده اند.

بازیکنان بازار ترکیه عمدتا موافق حرکت صعودی برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن با توجه به در دسترس بودن کافی محصولات و مقاومت تولیدکنندگان نیستند، البته به جز پلی اتیلن سبک. برخی از خریداران می گویند: احتمالا هفته آینده شرایط بازار آرام تر باشد. با این حال تخصیص محدود از منابع خاورمیانه، هزینه های شرکت های بالادست و پیش بینی در مورد بازرگشت قوی چین به بازار و اورهال خطوط پلی اتیلن در آسیا بین فوریه تا مه، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ارسال نظر