کد خبر : 38923

بی اعتنایی پلی پروپیلن بازها به ریزش دلار

بی اعتنایی پلی پروپیلن بازها به ریزش دلار

پتروتحلیل- در معاملات هفته اخیر پلی پروپیلن های نساجی باز هم در کانون توجه قرار داشتند، گرچه در روز دوشنبه افزایش عرضه های مارون توانست رقابت ها را به زیر ۱۰ درصد بکشاند، اما اختلاف قیمت در بازار داخل و بورس هنوز در محدوده ۴۰۰ تومان است و این کالاها فعلا برای نوسان گیران از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال ریزش قیمت دلار و وجود محموله های ارزان تر از قیمت بورس در بازار داخل و همچنین عدم کشش بازار و کاهش مصرف نهایی به دلیل ورود به زمستان سبب شده تا پتروشیمی ها کندتر از گذشته معامله شوند، با وجود این شرایط هنوز پلی پروپیلن بازها به معاملات این کالاها علاقه نشان می دهند.

به این ترتیب پلی پروپیلن های نساجی اکثرا با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، البته عرضه های سلف این کالاها کمتر از سقف قیمت و در حدود ۸ درصد رقابت را ثبت کردند. به طوری که ۶۶ تن از گرید ۱۱۰۲ پتروشیمی رجال سقف قیمت خورد و ۴۴ تن دیگر با ۹ درصد رقابت معامله شد.

در همین حال تنها گرید ۵۴۸Rپلی پروپیلن های شیمیایی پلی پروپیلن جم با رقابت معامله و مابقی گریدها با قیمت پایه خریداری شدند.

پس از پلی پروپیلن های نساجی، برخی از گریدهای پی وی سی ها به دلیل افزایش تقاضا در آخر دی ماه و همچنین نزدیکی به پایان سال، با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، این در حالی است که ورود برخی از واسطه ها و جمع آوری ۱۲۰۰ تن عرضه محموله اروند نیز نشان از این موضوع دارد که این افراد با ورود به معاملات پی وی سی ها، نوسان گیری در این معاملات را آغاز کرده اند. همچنین محموله بندرامام هم توسط ۶ نفر خریداری شد. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند؛ رقابت برای خرید محموله غدیر بالا بود و این موضوع نشان می دهد که هنوز کدهای معاف از مالیات در این حوزه فعال هستند.

به هر حال برای محموله پی وی سی بندرامام ۵ درصد رقابت به بالا و اروند پالت هم ۱٫۴ درصد به بالا را ثبت کرد و پی وی سی اروند جامبو نیز تنها کالایی بود که وارد سیستم مچینگ شد.

البته گرید ۵۷ پتروشیمی آبادان معامله نشد، ۲۶۴ تن از گرید S60 بندرامام هم با قیمت پایه خریداری شد و S70 با حجم ۶۰۰ تن معامله شد.

این در حالی است که صادرات پی وی سی در ماه فوریه افزایش می یابد و بندرامام هم در حال تولید گرید S60 و S70 است و تا آخر امسال نیز به تولید این گریدها ادامه خاهد داد و به این ترتیب بازار پی وی سی اطمینان دارد که با کاهش عرضه گرید ۶۵ روبه رو خواهد شد، به همین دلیل بازیکنان این بازار در تلاش برای ذخیره پی وی سی و فروش آن در زمان مناسب و کاهش عرضه ها در بازار هستند.

با این حال قیمت پی وی سی در هند و در هفته گذشته با افزایش و در جی سی سی با کاهش روبه رو شد و احتمال افزایش قیمت نیز در بازارهای جهانی وجود دارد.

در گروه پلی اتیلن های سبک و سنگین فیلم و پلی استایرن ها هم هفته گذشته شاهد معاملاتی بی رمق بودیم، عرضه های ۸۰۰ تنی هر هفته پلی استایرن ها، از دلایل از رمق افتادن بازار این کالاها عنوان می شود، به این ترتیب این کالاها وارد سیستم مچینگ شدند.

در همین حال پلی اتیلن تزریقی ۵۲۵۱۸ همچنان عرضه ای ندارد، پلی اتیلن سنگین بادی، ۰۰۳۵، BL3 مارون و جم و کرمانشاه هم به دلیل عرضه های فراوان با بازار بی رونق روبه رو هستند.

از سوی دیگر برای گرید ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر رقابتی کمتر از هفته گذشته رقم خورد، به طور میانگین رقابت این کالا ۵۰ تومان کمتر از هفته قبل بود و پس از انجام این معاملات نیز در بازار آزاد شاهد کاهش قیمت این کالا بودیم.

بازار پرمصرف گرید ۲۰۹ هم یکی از دلایل ثبت رقابت برای این کالا است، البته معاملات امیرکبیر نسبت به شازند بهتر بود، برای ۲۰۹ شازند روز دوشنبه ۱ درصد رقابت شد.

در همین حال پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری پس از دو هفته افزایش عرضه و توالی عرضه ها، با ریزش نرخ مواجه شده اند. به این تتریب گرید ۷۸۱ ۱۵۰ تا ۲۸۰ تومان رقابت را ثبت کرد، گرید ۷۸۵ هم ۶۰ تومان رقابت شد و گرید ۸۲۵ هم وارد سیستم مچینگ شد. پلی اتیلن های ترفتالات نساجی هم با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند، این در حالی است که در هفته های پیش این کالا با سقف مورد معامله قرار می گرفتند.

از سوی دیگر گرید بطری ۸۴۵ هم با استقبال اندکی روبه رو شد، به طوری که از ۷۴۸ تن عرضه این کالا، تنها یک ماشین خریداری شد.

در همین حال «ایکس تری» با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد، به گفته معامله گران با توجه به اینکه «ایکس تری» پتروشیمی امیرکبیر عرضه نشد، شازند محموله خود را نصف کرد و «ایکس تری» پتروشیمی مارون هم توسط چند نفر در هفته گذشته خریداری شد و PE100 هم عرضه نشد، برای این کالا خریداران، رقابت کردند.

ارسال نظر