کد خبر : 38879

پلی پروپیلن بازهای مصمم

پلی پروپیلن بازهای مصمم

پتروتحلیل- پلی پروپیلن های نساجی با وجود ورود به سومین هفته دی ماه و کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری روز گذشته همچنان با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، گر چه تقاضا برای خرید پلی پروپیلن ها نسبت به هفته گذشته کاهش یافته بود، اما همچنان این کالاها به دلیل اختلاف قیمت بورس و بازار داخل برای معامله گران جذاب هستند.

این در حالی است که به طور میانگین پلی پروپیلن ها در بازار و بورس ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان اختلاف قیمت دارند و از این رو تب و تاب معاملات آنها همچنان پابرجاست.

به این ترتیب روز گذشته پلی پروپیلن های نساجی با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، گرید فیلم نویدزرشیمی هم با سقف معامله شد، با توجه به مصرف کنندگان خاص و عرضه دوره ای این کالا توسط پلی پروپیلن جم و نویدزرشیمی، این گرید مورد توجه قرار دارد و همواره با سقف معامله می شود.

پلی پروپیلن نساجی Z30S پتروشیمی مارون با حجم عرضه ۷۹۲ تن، تقاضایی بالغ بر ۶۶۲۲ تن داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۹۱ تومان و قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۹۵۰ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن نساجی ۱۱۰۲Lپتروشیمی رجال هم با عرضه ۱۸۹ تنی به میزان ۴۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۹۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۹۵۰ تومان بود. همچنین پلی پروپیلن نساجی RG1102XL این مجتمع هم با ۱۴۷ تن عرضه ۶۹۳ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با قیمت ۳ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کردند. پلی پروپیلن نساجی ZH550J نویدزرشیمی هم با حجم ۲۱۰ تن با تقاضایی برابر ۱۵۳۳ تن روبه رو شد، قیمت خرید این کالا ۳ هزار و ۹۵۰ تن بود. پلی پروپیلن نساجی SF060 پتروشیمی پلی نار هم ۷۳۵ تن عرضه و ۲۴۷۸ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با قیمت ۳ هزارو ۹۵۰ تومان خریداری کردند.

علاوه بر گرید فیلم نویدزرشیمی، دو گرید شیمیایی این مجتمع هم به دلیل محدودیت های عرضه با سقف قیمت خریداری شدند، به طوری که پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C با عرضه ۱۰۵ تنی ۱۷۰۱ تن تقاضا داشت، قیمت خرید آن ۴ هزارو ۱۱۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۵۲۸ تومان رقم خورد.همچنین پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA این مجتمع هم با عرضه۱۰۵ تنی به میزان ۱۶۳۸ تن تقاض داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۸۳۲تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۱۵ تومان رقم خورد.

همچنین در گروه پلی پروپیلن های شیمیایی هم پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L این مجتمع هم با ۱۰۵ تن عرضه ۱۲۶ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۴ هزار و ۱۱۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن شیمیایی ZR340R نویدزرشیمی هم با ۱۰۵ تن عرضه ۱۲۶ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۴ هزار و ۲۲۷ تومان خریداری شد.

جنجال PE100 پتروشیمی مارون

در همین حال روز گذشته معامله PE100 پتروشیمی مارون جنجالی و مورد توجه خریداران قرار داشت، این کالا طی دو هفته اخیر توسط تعداد محدودی از خریداران جمع آوری می شود، به طوری که در این هفته ۸ نفر ۱۱۰۰ تن عرضه این محصول را با رقابت خریداری کردند، ۹۰۲ تن از این کالا توسط ۴ نفر خریداری شد، کف این کالا با رقابت ۴٫۶ درصدی و سقف آن هم با رقابت ۶ درصدی مورد معامله قرار گرفت.

برخی از آگاهان بازار معتقدند؛ طی دو هفته این کالا توسط عده ای جمع آوری شده است، به گفته این گروه عرضه گرید لوله پتروشیمی شازند کاهش یافته، به طوری که به ۵۰۰ تن برای هفته جاری رسیده است، از سوی دیگر پتروشیمی امیرکبیر هم عرضه ندارد، از این رو به نظر می رسد خریداران PE100 مارون، از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده اند.

از سوی دیگر روز گذشته محصولات پتروشیمی جم با توجه به اینکه در بازار با نرخ ارزان تری قابل خریداری هستند، مورد بی توجهی بازاریان قرار داشتند، به طوری که گرید EX5 و KJ با حجم ۲۲ تن خریداری شد، گرید ۲۲۵۰۱ هم ۸۸ تن فروش رفت. این در حالی است که امکان خرید از مچینگ های غیرمرتبط در هفته های گذشته، سبب شد تا اکثر خریدارانی که هنوز از کدهای معاف از مالیات استفاده می کنند، اقدام به خرید این محصولات با قیمت های پایه کرده و در بازار داخل این محصولات را با قیمت هایی پایین تر از بورس به مشتریان عرضه کنند و همین موضوع باعث شده تا اکنون که خرید از مچینگ های غیرمرتبط لغو شده است، این کالاها برای خریداران جذابیتی نداشته باشد. این در حالی است که در بازار داخل شاهد کاهش مصرف و کمبود نقدینگی هستیم و انبار اکثر خریداران از کالا انباشته است.

ارسال نظر