کد خبر : 38830

پتروشیمی ها درگیر ۲ موضوع مهم

پتروشیمی ها درگیر ۲ موضوع مهم

پتروتحلیل- نوسان رو به پایین قیمت دلار در هفته ای که گذشت سبب شد تا عملا تولیدکننده ها وارد معاملات محصولات پتروشیمی نشوند.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که روند افزایشی قیمت دلار و گذشتن نرخ آن از مرز ۴ هزارتومان در هفته های گذشته و همچنین رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی سبب شد تا اکثر نوسان گیران با ورود به بازار پتروشیمی و دپوی محصولات در انتظار ثبات قیمت ها و فروش کالاها با قیمت های بالاتر باشند.

از سوی دیگر پس از نوسان رو به پایین قیمت دلار و خروج تولیده کننده ها از بازار پتروشیمی، گردش مالی واسطه ها انجام نشد؛ چرا که همچنان محصولات خریداری شده در هفته های اخیر در انبار خریداران موجود است و برای گردش مالی نیاز به فروش خروج محصولات از انبار و فروش آنها است.

این در حالی است که بازار پتروشیمی در هفته اخیر درگیر ۲ موضوع مهم بود، اولی کمبود نقدینگی و دومی عدم خرید تولیدکننده ها در بازار داخل بود.

اما همچنان بازار پلی پروپیلن ها با رونق روبه رو است و دلایل متعددی برای رونق این بازار از سوی کارشناسان ذکر می شود.سجاد جلیلی، مشاور کارگزاری آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: افزایش نرخ پلی استایرن ها سبب شد تا تعدادی از تولیدکننده ها به فکر جایگزین کردن پلی استایرن ها با پلی پروپیلن ها بیفتند و به این ترتیب شاهد افزایش و رونق این بازار هستیم.

وی همچنین افزود: علاوه بر این بخش عمده ای از بازار پلی پروپیلن ها به دست واسطه ها افتاده و به همین دلیل اجازه کاهش قیمت را نمی دهند، این در حالی است که نویدزرشیمی، مارون و جم عرضه های خوبی دارند که مصرف داخل را جوابگو است.

این در حالی است که دکتر حمیدی، مدیرعامل پتروشیمی نویدزرشیمی نیز در گفت و گو با «پتروتحلیل»، گفت: مجتمع های تولیدکننده پلی پروپیلن به صورت هفتگی ۱۳ تا ۱۴ هزارتن پلی پروپیلن در بازار عرضه می کنند و با توجه به اینکه مصرف نیز در همین حدود است، به نظر نمی رسد که دلیل ثبت سقف قیمت و رقابت برای این کالا کمبود آن در بازار باشد.

وی در ادامه افزود: بازار مصرف نهایی برخی از گریدهای تولیدی نویدزرشیمی، فرش است و تا آنجایی که ما از این بازار اطلاع داریم، بازار خوبی را شاهد نیستم، از این رو به نظر می رسد که واسطه ها با ورود به بازار پلی پروپیلن ها، ابتکار عمل را به دست گرفته اند.

وی همچنین در خصوص برخی از اخبار در خصوص ممنوعیت صادرات برخی از گریدهای پلی پروپیلن گفت: هنوز در این مورد به ما چیزی ابلاغ نشده است.

این در حالی است که برخی از فعالان بازار در روزهای اخیر به ممنوعیت صادرات برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها اشاره کرده بودند.

با این حال برخی از کارشناسان بازار پلی پروپیلن معتقدند؛ نقدینگی های بزرگ توسط چند نفر وارد بازار پلی پروپیلن شده است.

البته در بازار پتروشیمی، پلی اتیلن های ترفتالات هم همچنان رونق دارند، در خصوص این محصول هم اظهار نظرهای بسیاری مطرح است، اما اکثر معامله گران معتقدند؛ حجم عرضه ها در این بازار کم است.

به گفته کارشناسان این بازار، اگر عرضه پتروشیمی تندگویان افزایش یابد، بازار به تعادل خواهد رسید. این در حالی است که مدیر روابط عمومی پتروشیمی تندگویان در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: پس از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی تندگویان خوراک خود را با هزینه حمل و نقل و با طی مسافت طولانی تهیه می کند.

نصرت پناه در ادامه افزود: با این حال پتروشیمی تندگویان اقدام به عرضه محصولات تولیدی خود در بازار می کند و انباشت کالا ندارد.

وی همچنین یکی از دلایل کاهش حجم عرضه پلی اتیلن ترفتالات را از سوی این مجتمع مشکلات کمپرسور عنوان کرد و گفت: پتروشیمی تندگویان به دلیل مشکلات کمپرسور با ۷۵ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است، از سوی دیگر خوراک نیز با فاصله و هزینه حمل و نقل به پتروشیمی تندگویان می رسد.

البته در هفته ای که گذشت، صدرنشین تالار پتروشیمی پلی پروپیلن نساجی HP550J پلی پروپیلن جم بود که با سقف قیمتی ۳ هزار و ۹۳۳ تومان خریداری شد، گرید ۵۵۲R نویدزرشیمی هم با همین قیمت در سقف رتبه دوم را داشت و SF060 پلی نار هم در رتبه سوم قرار گرفت.

پس از این سه کالا که با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، پلی اتیلن ترفتالات گرید ۶۴۱ و ۶۴۵ قرار داشتند، بعد از محصولات نیز ۳ گرید پلی پروپیلن شیمیایی و یک گرید بطری تندگویان در ادامه محصولاتی بودند که بیشترین رقابت را شاهد بودند.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ به نظر نمی رسد تا شب عید تغییرات عمده ای در بازار پتروشیمی داشته باشیم، به گفته این گروه اگر دلار کاهش یابد، احتمال افت قیمت وجود دارد، اما عدم نوسان قیمت دلار سبب خواهد شد تا قیمت ها در همین محدوده فعلی باقی بماند.

به گفته این گروه ثبات نرخ دلار سبب می شود تا بازار پتروشیمی بی رونق بماند، این در حالی است که محصولات پتروشیمی ای که قیمت آنها در بازار و بورس فاصله ای ندارد، کالاهایی هستند که معاملات آنها کاملا منطقی انجام می شود.

ارسال نظر