کد خبر : 38625

چشم انداز مبهم عرضه نفت

چشم انداز مبهم عرضه نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام های شاخص در بازار های بین المللی در اولین روز کاری هفته جاری با توجه به عدم اطمینان نسبت به وضعیت مازاد عرضه نفت روند متفاوتی را طی کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه با ۲۹ سنت (۰/۵ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۴/۹۲ دلار به تثبیت رسید. این در حالی است که قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۲۲ سنت ( ۰/۲ درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۲/۱۲ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت برای ماه فوریه از ۲/۲۶ به ۱/۸۶ دلار در هر بشکه تقلیل یافت. انتشار اخباری مبنی بر به تعویق افتادن افزایش عرضه نفت خام لیبی در اثر وجود بعضی از مشکلات در بازگشایی برخی از میادین نفتی آن، موجب شد تا حدودی انتظارات منفی بازار نسبت به مازاد عرضه نفت تعدیل شده و سبب بیشتر شدن قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا در معاملات این روز شد. البته لازم به ذکر است، توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفتی بر سر کاهش حجم تولید نفت در ۳۰ نوامبر نیز باعث افزایش قیمت نفت در طی هفته های قبل شده بود. به علاوه، اظهار نظر های مقامات این کشور ها ( اعم از عضو یا غیر عضو اوپک) مبنی بر اعلام برنامه اجرایی برای کم کردن عرضه نفت خود بعد از اجلاس رسمی مذکور این سازمان نیز در نوسان قیمت نفت نیز در طی هفته های قبل بسیار موثر واقع شده است. شایان ذکر است، خالص موقعیت Long در بازار فیوچرز نفت خام برای نفت خام شاخص بازار آمریکا تحت تأثیر ایجاد فضای روانی خوشبینانه نسبت به توافق اخیر تولید کنندگان بزرگ نفتی در طی هفته های قبل و پیش بینی تقویت قیمت نفت در روز های آینده افزایش یافته است.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۱۹oill

در مقابل، انتشار گزارشاتی مبنی بر افزایش تولید برخی از عرضه کنندگان نفت که در طرح فریز نفتی مشارکت نداشتند، موجب تشدید نگرانی ها در مورد فزونی عرضه نفت در بازار شد به طوری که میزان تولید روزانه نفت خام آمریکا از ۸/۵ میلیون بشکه در ماه ژوئیه به ۸/۸ میلیون بشکه در اواسط ماه دسامبر رسید. البته باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به بالا رفتن سطح قیمت نفت در اثر توافق مذکور در طی روز های قبل، روند تعداد دکل های حفاری فعال نفتی این کشور ( به عنوان شاخصی برای تولید نفت آن) رو به رشد بوده است که موجب تشدید نگرانی ها نسبت به فراونی عرضه نفت در بازار شده است . در این راستا، بانک گلدمن ساکس نیز اعلام کرد که افزایش تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا از ۲۷ ماه مه تا کنون به ۱۹۴ واحد ( ۶۱ درصد) رسیده است.

در مجموع، این مسائل در روز دوشنبه باعث ایجاد عدم اطمینان معامله گران نسبت به وضعیت مازاد عرضه نفت شده و باعث کاهش قیمت نفت خام شاخص بازار اروپا در معاملات این روز شد. البته تحلیل گران بازار بر این باورند که احتمال جبران کاهش عرضه نفت توسط اعضای اوپک و برخی از تولید کنندگان غیر عضو این سازمان از سوی سایر عرضه کنندگان بسیار زیاد است. لذا، این مسئله نیز باعث ایجاد چشم انداز مبهم نسبت به وضعیت عرضه نفت در بازار شده است. البته باید به نکته نیز اشاره نمود که با توجه به افزایش نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو در هفته قبل وبه تبع آن تقویت ارزش دلار در روز های قبل به ویژه در روز دوشنبه باعث افت قیمت نفت خام برنت شده و همچنین، از رشد بیشتر قیمت نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت نیز ممانعت کرد.

ارسال نظر