کد خبر : 38622

روز خاکستری «پلیمرها»

روز خاکستری «پلیمرها»

پتروتحلیل- اتمام سهمیه های خرید پتروشیمی ها در آخرین روز پاییز سبب شد تا شاهد معاملاتی بی رونق در بورس کالا باشیم، به این ترتیب نسبت به هفته های گذشته روز خاکستری ای برای پلیمرها رقم خورد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که نامه تغییر سهمیه های خرید به صورت سه ماهه هم نتوانست حجم معاملات را افزایش دهد.

در ماه آذرجمعا ۲۴۰ هزارتن پلیمر معامله شده بود و این موضوع نشان می دهد که روز گذشته سهمیه های خرید پتروشیمی ها به شدت کاهش یافته بود.

از سوی دیگر در روز دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در گروه محصولات پلیمری ۳۰ گرید مورد رقابت قرار گرفتند، در حالی که در هفته های گذشته اکثرا بیش از ۴۰ گرید مورد رقابت قرار گرفته بودند.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار می رفت با تغییر سهمیه خرید پتروشیمی ها و سه ماهه شدن آنها حجم معاملات افزایش یابد، اما این اتفاق رخ نداد، گر چه حجم معاملات نسبت به هفته های آخر ماههای گذشته با این روش افزایش یافت، اما حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کمتر بود.

این در حالی است که تغییر سهمیه های خرید و سه ماهه کردن آنها تحت فشار مچینگ غیرمرتبط قرار گرفت و حجم بالایی از کالاها وارد سیستم مچینگ شد و نهایتا هم خریدی برروی آنها انجام نشد.

براساس نامه بورس در معاملات پتروشیمی ها تنها افرادی می توانستند از سیستم مچینگ (مازاد عرضه) محصولات پتروشیمی خرید کنند که دارای سهمیه مرتبط در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند. همچنین امکان خرید برای کلیه محصولات پتروشیمی به صورت ۳ ماهه تا پایان سال خواهد بود، اما برای کالاهای پلی پروپیلن شیمیای، نساجی و تمامی گرید های پلی اتیلن ترفتالات بطری به دلیل وجود تقاضای بالا برای این سه گروه، امکان خرید به صورت ماهیانه است.

به این ترتیب پلی اتیلن های ترفتالات صدرنشین محصولات جذاب در تالار پتروشیمی شدند، رتبه دوم رقابت ها نیز متعلق به پلی پروپیلن ها بود که همچنان بخشی از آنها با قیمت سقف و بخشی نیز با رقابت مورد معامله قرارمی گیرند.

پلیمرهای پتروشیمی تبریز هم روز گذشته همچنان مورد توجه بودند و با رقابت خریداری شدند.

پی وی سی ها هم با توجه به وضعیت افت قیمت جهانی آنها در گروه بدترین محصولات جای گرفتند و پلی اتیلن ها هم کم و بیش روز بدی را سپری کردند.

اکثر معامله گران در بازار پتروشیمی در انتظار اعلام قیمت های پایه در هفته آینده هستند تا موقعیت خود را برای ورود به معاملات سنجیده و سپس اقدام به خرید کنند.

ارسال نظر