کد خبر : 38610

پلی پروپیلن سازها از پتروشیمی تبریز سبقت گرفتند!

پلی پروپیلن سازها از پتروشیمی تبریز سبقت گرفتند!

پتروتحلیل- هفته آخر پاییز برای معاملات پلیمرها با کاهش حجم عرضه و معاملات همراه بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، اتمام سهمیه های بهین یاب با توجه به قرار داشتن در هفته آخر ماه پاییز از دلایل این افت محسوب می شود.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار هم یکی از دلایل کاهش ۱۳ هزارتنی حجم معاملات را در هفته گذشته، افزایش نرخ پایه ۴ درصدی اکثر محصولات پتروشیمی می دانند و معتقدند؛ برخی از معامله گران به دلیل افزایش چشمگیر نرخ پایه محصولات پلیمری ترجیح دادند از بازار عقب نشینی کنند. این در حالی است که هنوز حجم بالایی از محصولات پتروشیمی که در هفته های پیشین خریداری شده در بازار وجود دارد. از سوی دیگر آغاز فصل زمستان نیز، حجم مصرف نهایی را در بازار کاهش خواهد داد.

البته در بازارهای جهانی توافق اوپک سبب شده تا قیمت محصولات پتروشیمی روندی صعودی را در پیش گیرند و به نظر می رسد افزایش قیمت ها در سال جدید میلادی نیز دنبال شود.

با این حال ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ تن پلیمر در سه هفته اول آذرماه در بورس کالا خریداری شده است و از این رو حجم سهمیه ماهیانه معامله گران برای ورود به هفته چهارم کاهش یافت. به این ترتیب در این مدت ۸۰ درصد محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفته اند. در هفته گذشته هم ۸۹ درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفتند، یعنی از عرضه ۸۴ گرید در تالار پتروشیمی ۳۶ گرید با رقابت قیمتی معامله شدند، هر چند که میزان رقابت در بسیاری ار گروه ها کمتر از هفته های قبل رقم خورد. در همین حال تقاضا نیز در هفته گذشته ۴۸ هزارتن و عرضه نیز ۸۵۰۰ تن کاهش یافته بود. البته کارشناسان بازار معتقدند؛ حجم عرضه محصولات پتروشیمی با توجه به میزان مصرف، رقم مناسبی به شمار می رود.

با این حال در هفته گذشته پلی پروپیلن سازها، حجم عرضه های خود را بیش از یک هزار تن کاهش دادند، اما در گروه «پت» ها، پتروشیمی تندگویان گرید بطری را ۵۹۴ تن افزایش عرضه داد. در همین حال بیشترین کاهش عرضه در هفته قبل متعلق به پلی اتیلن سبک فیلم به میزان ۵ هزارتن بود، البته این گروه در دو هفته ماقبل بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب بیشترین حجم عرضه در هفته قبل متعلق به پلی پروپیلن های نساجی با ۱۹ درصد سهم بازار بود. رتبه دوم نیز به گروه پلی اتیلن سبک فیلم با ۱۵ درصد سهم بازار متعلق بود. رتبه سوم نیز به گروه PVC با ۱۴ درصد سهم بازار بود، به این ترتیب در کل این سه گروه، ۴۸ درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده بودند.

بیشترین تقاضا نیز در گروه پلی پروپیلن های شیمایی و «پت ها» در حدود ۲۳ هزارتن و ۲۱ درصد کل تقاضای بازار بود. همچنین پلی پروپیلن های نساجی هم ۱۶ درصد تقاضای بازار را به خود اختصاص دادند که ۷ هزارتن نسبت به دو هفته اخیر افزایش را نشان می دهد، به این ترتیب این سه گروه جمعا ۵۸ درصد تقاضای بازار را به خود اختصاص دادند.

البته همواره در معاملات تالار پتروشیمی، محصولات تبریز صدرنشین جدول رقابت بودند که در هفته گذشته این محصولات با پلی پروپیلن های شیمیایی جایگزین شدند، به این ترتیب پلی پروپیلن سازها به جذاب ترین های تالار پتروشیمی بدل شدند و از پتروشیمی تبریز سبقت گرفتند!

کم رونق ترین محصولات هم استایرن بوتادین رابر و برخی از پلی پروپیلن های شیمیایی بودند.

البته به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی در هفته گذشته عدم عرضه پلی اتیلن سنگین لوله P100 پتروشیمی مارون اندکی سبب نگرانی مصرف کنندگان این کالا شد. در همین حال پلی استایرن معمولی پتروشیمی تخت جمشید هم پس از افزایش عرضه پتروشیمی تبریز مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال رقابت برای پلی استایرن های تبریز نیز نسبت به هفته های گذشته کاهش یافت.

۲۰ گریدی که بیشترین رقابت را در هفته گذشته تجربه کردند:

۲۰-%da%af%d8%b1%d9%88%d9%87

ارسال نظر