کد خبر : 38582

رصد تصمیم عرضه کنندگان نفت

رصد تصمیم عرضه کنندگان نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روز کاری هفته گذشته تحت تأثیر نشانه هایی مبنی بر کاهش حجم تولید نفت از سوی تولید کنندگان بزرگ افزایش یافت گرچه همچنان نگرانی ها در مورد رشد تولید نفت شیل آمریکا ادامه دارد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه در معاملات روز جمعه با ۱/۱۹ دلار ( ۲/۲ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۵/۲۱ دلار به تثبیت رسید که این میزان ۱/۷ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۱ دلار (۲ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۱/۹۰ دلار قرار گرفت که این رقم در مقایسه به هفته گذشته ۰/۸ درصد رشد نشان می دهد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه فوریه به ۲/۲۶ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار اخباری مبنی بر کاهش عرضه نفت به مقاصد آمریکا و اروپا از سوی شرکت نفت کویت (KPC) موجب شد تا فضای روانی منفی بازار نسبت به اجرای توافق اخیر تولید کنندگان بزرگ در خصوص کاهش حجم تولید نفت تعدیل شده و باعث بالا رفتن سطح قیمت نفت خام در معاملات روز جمعه شود. البته این در حالی است که قبل از انتشار اخبار مذکور، قیمت نفت در اثر آمار مربوط به افزایش تولید نفت لیبی در مسیر نزولی نوسان می کرد اما اعلام کاهش حجم تولید نفت کویت باعث شد تا تأثیرات منفی تولید نفت بر روی قیمت جبران شده و سبب رشد قیمت در معاملات این روز شد. از سوی دیگر، وزیر انرژی روسیه نیز در روز جمعه از آمادگی و مشارکت تمام شرکت های نفتی این کشور برای کاهش حجم عرضه نفت خود از ابتدای ماه ژانویه خبر داد که این مسئله نیز موجب شد تا عدم اطمینان معامله گران نسبت به اجرای تعهدات کشور های تولید کننده غیر اوپک تعدیل شده و شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت در این روز را به دنبال آورد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۱۶oill

البته باید به این نکته اشاره کرد که فضای بازار نفت با توجه به تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره (تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها) برای رشد قیمت نفت خام مساعد نبود اما اخبار مذکور باعث شد تا اثرات کاهنده تغییر مذکور نرخ بهره بر روی قیمت نفت خنثی گردیده و در نهایت قیمت در روز جمعه افزایش یابد. شایان ذکر است، حصول توافق میان تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک در ۳۰ نوامبر بر سر کم کردن حجم تولید نفت باعث تغییر کانال قیمت نفت خام از ۴۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه شد. در این راستا، گلدمن ساکس با توجه به تصمیم اخیر اعضای اوپک برای کاهش میزان تولید نفت، متوسط قیمت نفت خام برنت در نیمه دوم سال آتی را حدود ۵۸ دلار در هر بشکه برآورد نمود در حالی که قبلاً قیمت آن را حدود ۵۱/۵۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرده بود. در مقابل، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا ( به عنوان شاخصی برای تولید نفت خام) برای هفته منتهی به ۱۶ دسامبر منتشر کرد که در آن نشان می داد تعداد این دکل ها ۱۲ واحد بیشتر شده ( برای هفتمین هفته متوالی ) و به ۵۱۰ واحد رسیده است. لازم به ذکر است، تداوم روند رو به رشد تعداد این دکل های حفاری در ماه های اخیر موجب تشدید نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه نفت در بازار شده است اگرچه تعداد آنها در سطح پایین تر از سال قبل از آن ( ۵۴۱ واحد) قرار دارد. لذا، از آنجایی که تصمیمات کشور های تولید کننده نفت اوپک مبنی بر برنامه اجرایی آنها در مورد کاهش حجم تولید برای روی قیمت نفت خام در طی روز های گذشته بسیار موثر بوده است معامله گران در حال رصد تصمیمات عرضه کنندگان بزرگ در مورد کاهش حجم تولید آنها هستند تا بر اساس آن برنامه های سرمایه گذاری خود را تعدیل کند.

ارسال نظر