کد خبر : 38363

چالش های جدی پیش روی بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیر افزایش امیدواری ها به حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی در اجلاس پیش رو اوپک رشد قابل توجهی را تجربه کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه در معاملات روز دوشنبه با یک دلار ( ۲/۱۲ درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۴۸/۲۴ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۰۲ دلار (۲/۲۱ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۷/۰۸ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای ماه ژانویه به ۱/۱۶ دلار در هر بشکه رسید.

به عبارت دیگر، انتشار اخبار مثبت در مورد حصول توافق فوق یرای محدود کردن حجم تولید نفت بعد از مذاکره تلفنی میان روسای جمهور ایران و روسیه در این زمینه، فضای روانی بازار نفت را شدیداً متأثر کرده و باعث افزایش قیمت نفت خام در روز دوشنبه گردید. البته، این در حالی است که اوایل هفته جاری عربستان اعلام کرده بود، در نشست تولید کنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای رایزنی در خصوص طرح فریز نفتی حاضر نخواهد گردید. همچنین اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر عدم لزوم دخالت اوپک در بازار نفت برای ایجاد تعادل در شرایط فعلی آن موجب شد تا بر ابهامات نسبت به نتیجه اجلاس پیش روی اوپک افزوده شود.

لازم به ذکر است، برخی از تحلیل گران بازار بر این باورند که سیاست عربستان در این خصوص پس از انتخابات آمریکا در حال تغییر بوده و در حال رصد برنامه های انرژی دولت جدید آمریکا جهت تعدیل سیاست های خود با آن است به طوری که بازار در روز های گذشته شاهد کم تر شدن تلاش این کشور برای ایجاد اجماع در میان تولید کنندگان بزرگ نفتی جهت محدود کردن حجم تولید در مقایسه با فعالیت قبلی آن است. بدین صورت که بعد از اظهار نظر وزیر نفت عربستان بر عدم لزوم دخالت اوپک در بازار نفت و نیز تقویت احتمال برگشت بازار نفت به تعادل در سال آتی، باعث افزایش عدم اطمینان نسبت به حصول توافق مذکور میان تولید کنندگان نفت گردید. البته باید به این نکته اذعان کرد که عربستان در نشست های قبلی خود تاکید فراوان برای کاهش حجم تولید نفت خام کشور های ایران و عراق داشته است که به نظر می رسد رشد تولید نفت خام این کشور ها را تهدیدی در مقابل منافع خود در حفظ سهم بازار می پندارد.

با این وجود، برخی دیگر از تحلیلگران سیاست عربستان مبنی بر عدم حضور در نشست تولیدکنندگان غیر اوپک را با نگاه مثبت ارزیابی کرده و معتقدند این کشور ابتدا در صدد رفع اختلاف نظر های میان تولید کنندگان اوپک و سپس به دنبال مذاکره با کشور های تولید کننده غیر عضو این سازمان در مورد محدود کردن حجم تولید آنها است. در این میان دست اندرکاران بازار پیش بینی می کند که هرگونه بیانیه از سوی اوپک مبنی بر کاهش حجم تولید نفت این سازمان به حدود ۳۲/۵ میلیون بشکه در روز می تواند موجب بالا رفتن قیمت نفت به میزان بیشتر از پنج دلار در هر بشکه شود.

از سوی دیگر، گمانه زنی ها در خصوص حصول توافق فوق سبب افزایش قیمت نفت خام طی هفته های قبل گردیده بود که این امر در ترغیب سرمایه گذارن در بیشتر کردن تولید نفت شیل آمریکا بسیار موثر واقع گردیده است به طوری که تعداد دکل های حفاری فعال نفتی این کشور از ۲۷ ماه مه تا کنون حدود ۱۵۸ واحد افزایش یافته است. لذا به نظر می رسد با توجه به سیاست های حوزه انرژی ترامپ مبنی بر برداشتن موانع تولید نفت شیل آمریکا، تقویت قیمت نفت خام همچنان با چالش های جدی روبرو باشد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۲۸-oil

ارسال نظر