کد خبر : 38351

در انتظار اجلاس رسمی اوپک

در انتظار اجلاس رسمی اوپک

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روز کاری هفته گذشته تحت تاثیر عدم اطمینان نسبت به حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی کاهش یافت؛ بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه ۱/۷۶ دلار ( ۴ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۷/۲۴ دلار به ثبت رسید. این در حالی است که در روز جمعه به دلیل تعطیلی روز شگرگزاری معامله ای در بازار نفت آمریکا انجام نشده است.

انتشار اخباری مبنی بر عدم شرکت عربستان در نشست روز دوشنبه با تولیدکنندگان غیر اوپک درمورد کاهش حجم تولید نفت، سبب شد تا فضای روانی بازار را شدیداً متاثر شده و موجبات کاهش قیمت نفت خام شاخص بازار اروپا را فراهم کرد. البته این در حالی است که عربستان و سایر کشورهای تولیدکننده نفت اوپک در نشست نمایندگان کشورهای عضو اوپک به توافق نسبی در خصوص کاهش ۴ تا ۴/۵ درصدی حجم تولید نفت این گروه از تولیدکنندگان دست یافتند. گرچه همچنان در مورد پذیرش طرح فوق از سوی برخی از تولیدکنندگان اوپک نظیر ایران همچنان ابهاماتی وجود دارد. از سوی دیگر اظهار نظر وزیر انرژی روسیه مبنی بر احتمال عدم شرکت در نشست فوق نیز موجب کاهش احتمال حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی در روز جمعه گردید. لازم به ذکر است که روسیه در نشست های قبلی خود با تولیدکنندگان نفت اوپک با طرح تثبیت تولید خود در سطح فعلی آن اعلام آمادگی کرده بود. به علاوه روسیه در ماه های قبل صادرات نفت خام خود را به چین افزایش داده و توانسته جایگاه صادرات نفت عربستان در چین را از آن خود نماید. این در صورتی است که عربستان در تلاش است عرضه نفت خام خود در ماه ژانویه را به مشتریان آسیایی افزایش دهد. که این امر رقابت این دو کشور را برای کسب سهم یشتر بازار آسیا زیادتر خواهد نمود. در این راستا اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد در صورت حصول توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در خصوص محدود کردن حجم تولید نفت، قیمت نفت خام تا سطح ۶۰ دلار در بشکه رشد خواهد یافت.

البته علاوه بر موارد فوق، آهنگ کند رشد تقاضا به ویژه در بازار آسیا نیز سایه خود را در بازار نفت گسترانده است به طوری که با توجه به وجود عرضه فراوان نفت در بازار امکان ایجاد توازن عرضه و تقاضای آن را به تعویق انداخته است. در این راستا ، صندوق بین المللی پول ( IMF ) نیز وضعیت رشد اقتصادی در سال آتی در مناطق مختلف بویژه آسیا را وخیم ارزیابی کرد. این در حالی است که روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا در ماه های قبل نیز موجب رشد مازاد عرضه نفت شده است. لذا از یک سو، شرایط نامساعد اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر، افزایش تولید نفت شیل این کشور با توجه به سیاست های رئیس جمهور منتخب آن در مورد حمایت از رشد تولید موجب شده تا تحلیل گران نسبت به تقویت قیمت نفت خام امید چندانی نداشته باشند. بنابراین فزونی عرضه نفت خام با توجه به رشد کند تقاضای جهانی نفت نگرانی ها نسبت به برقراری تعادل در بازار نفت را تشدید کرده و سبب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام گردیده است و بدین سبب تحلیل گران بازار نفت چشم به تصمیم تولید کنندگان بزرگ نفتی در مورد کاهش حجم تولید نفت در اجلاس رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر دوخته اند تا انتظارات خود را نسبت به آن تعدیل کنند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۵oill

ارسال نظر