کد خبر : 38323

اختلاف نظر ایران و عراق با تولیدکنندگان نفت

اختلاف نظر ایران و عراق با تولیدکنندگان نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر گزارش هفتگی EIA و تداوم روند صعودی تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا کاهش یافت گرچه پیشرفت نسبی مذاکرات کشورهای عضو اوپک در خصوص کاهش حجم تولید نفت از افت بیشتر قیمت ها ممانعت کرد. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه در معاملات این روز با ۱۷ سنت (۰/۴ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۴۸/۹۵ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با هفت سنت ( ۰/۲ درصد) افت ، در سطح بشکه ای ۴۷/۹۶ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت از ۱/۰۹ به ۰/۹۹ دلار در هر بشکه تقلیل یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در روز چهارشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر ۱/۲۵ میلیون بشکه کمتر شده و به ۴۸۹/۰۲ میلیون بشکه رسیده است.

همچنین، میزان روزانه واردات آن با ۸۴۵ هزار بشکه کاهش به ۷/۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که میزان روزانه تولید آن با نه هزار بشکه افزایش در سطح ۸/۱ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. به علاوه، میزان موجودی فرآورده های بنزین و میان تقطیرنیز در هفته مذکور به ترتیب ۲/۳۱ میلیون و ۳۲۷ هزار بشکه افزایش یافته و به سطوح ۲۲۴/۰۶ و ۱۴۹/۲۳ میلیون بشکه رسیدند که این مسئله اثر فزاینده کاهش موجودی نفت خام بر روی قیمت را خنثی نموده و سبب کاهش قیمت نفت خام در این روزگردید.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر

۲۳oil

موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در مورد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی را به دلیل تعطیلی روز پنجشنبه در آمریکا دو روز زودتر منتشر ساخت که این گزارش نشان می داد، تعداد این دکل ها ( به عنوان شاخصی برای تولید نفت شیل آمریکا) در هفته جاری سه واحد بیشتر شده و به ۴۷۴ واحد رسیده است. تداوم روند غالب رو به رشد دکل های حفاری فعال نفتی در ماه های اخیر موجب تشدید نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت گردیده و تضعیف قیمت نفت خام را به همراه داشته است. در این میان، کشور های عضو اوپک با توجه به افت قیمت نفت در در دو سال اخیر با بحران مالی شدید مواجه گردیده اند و لذا در صددند تا با ایجاد اجماع میان اعضای این سازمان در مورد کاهش حجم تولید قیمت نفت را تقویت نمایند.

در این راستا، انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت نسبی نشست نمایندگان کشورهای تولید کننده عضو اوپک در مورد کاهش ۴ تا ۴/۵ درصدی حجم تولید نفت سبب افزایش خوش بینی ها نسبت به حصول توافق گردیده و تا حدودی انتظارات بدبینانه نسبت به توافق مذکور را تعدیل کرد. البته باید این نکته را اذعان کرد که همچنان اختلاف نظر هایی میان اعضای این گروه از تولید کنندگان به ویژه ایران و عراق بر سر کاهش حجم تولید نفت وجود دارد و بر اساس برخی از گزارشات این کشور ها برای پذیرش طرح فوق شرایطی را مطرح کردند که این مسئله موجب افزایش ریسک معامله گران برای انجام معاملات گردیده است. لازم به ذکرست، عربستان در اثر افت قیمت نفت طی ماه های اخیر با کسری بودجه شدیدی در سال جاری مواجه گردیده است که برای رفع آن نیازمند به قیمت بالاتر نفت خام از سطح فعلی آن می باشد که این امر عربستان را به تلاش بیشتر نسبت به سایر کشور های عضو اوپک برای ایجاد اجماع برای محدود نمودن تولید نفت مجبور نموده است. البته علاوه بر موارد فوق، تقویت بهای دلار نسبت به سایر ارز ها سبب کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت خام شده و در نتیجه قیمت آنها را نیز تقلیل خواهد داد. شایان ذکر است، بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاخص ارزش دلار رشد نسبتاً زیادی داشته است.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۲۳oil-jpd

ارسال نظر