کد خبر : 38297

بازار نفت در انتظار تصمیم تولیدکنندگان بزرگ

بازار نفت در انتظار تصمیم تولیدکنندگان بزرگ

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته تحت تأثیر تقویت احتمال توافق میان تولیدکنندگان بزرگ در مورد کاهش حجم تولید نفت افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۲/۰۴ دلار (۴/۴ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۸/۹۰ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۱/۸۰ دلار (۳/۹ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۷/۴۹ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه ژانویه به ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. به عبارت دیگر، انتظارات نسبت به حصول یا عدم حصول توافق میان تولید کنندگان نفت اعم از اوپک یا غیر اوپک طی هفته های اخیر سبب نوسانات شدید قیمت نفت خام شده است؛ به طوری که در روز قبل انتشار اخبار مثبت در این زمینه توانست موجبات افزایش قیمت نفت خام را فراهم کند. در این راستا، اظهار نظر رئیس جمهور روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای پذیرش طرح فریز نفتی و نیز هماهنگی شرکت های نفتی این تولید کننده برای اجرای این طرح، فضای روانی بازار را شدیدا متاثر کرده و موجب بالا رفتن قیمت نفت خام در روز گذشته شد.

از سوی دیگر، اظهار نظر وزیر نفت ایران مبنی بر احتمال زیاد حصول توافق میان این گروه از تولید کنندگان نیز باعث تقویت بیشتر قیمت نفت شد. لازم به ذکر است، تلاش های دیپلماتیک تولیدکنندگان نفت اوپک طی روزهای اخیر به منظور ایجاد اجماع میان تولید کنندگان نفت برای محدود کردن عرضه نفت درنزدیک شدن قیمت به مرز ۵۰ دلار بسیار موثر بوده است. با این وجود، تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که همچنان اختلاف نظرها میان این گروه از تولیدکنندگان درمورد کاهش حجم تولید نفت برجای خود باقی مانده است. در این میان عراق که در نشست های قبلی تولیدکنندگان خواستار معافیت از طرح مذکور شده بود، اعلام کرد که در اجلاس آتی اوپک پیشنهادی را در این زمینه به اعضای این سازمان ارائه خواهد کرد.

البته وزیر نفت عراق اعلام کرد هیچ گونه همکاری را در خصوص کاهش تولید نفت این کشور نخواهد پذیرفت. این در حالی است که طی ماه های اخیر نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت خام در بازار تشدید شده است به طوری که تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا طی ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. به علاوه در هفته گذشته نیز تعداد این دکل ها ۸ واحد بیشتر گردیده و به ۴۷۱ واحد رسید که این امر موجب تداوم نگرانی ها درمورد مازاد عرضه نفت شد. از سوی دیگر، تقاضای جهانی نفت با توجه به رشد کند اقتصادی قدرت های بزرگ جهان نظیر چین و ژاپن با چشم انداز مبهمی رو به رو هستند. لذا فعالان بازار نفت در انتظار تصمیم تولیدکنندگان بزرگ در اجلاس پیش روی اوپک برای کم کردن حجم تولید نفت است.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۱nov

ارسال نظر