کد خبر : 38081

شروع جنگ قیمتی در بازار نفت

شروع جنگ قیمتی در بازار نفت

پتروتحلیل- در پی تشدید نگرانی ها نسبت به عدم حصول نتیجه میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در اجلاس اوپک در ماه جاری بر سر کاهش حجم تولید نفت، بهای نفت خام در بازار های بین المللی در آخرین روز کاری هفته گذشته افت کرده و روند نزولی خود را ادامه داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۷۷ سنت ( ۱/۶ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۵/۵۸ دلار به تثبیت رسید که این میزان نسبت به هفته قبل از خود حدود هشت درصد کاهش نشان می دهد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۵۹ سنت ( ۱/۳ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۴/۰۷ دلار قرار گرفت که این رقم حدود نه درصد نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می دهد. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ( WTI) به ۹۳ سنت در هر بشکه رسید.

البته، تشدید بدبینی ها نسبت به حصول توافق میان کشور های تولید کننده اعم از اوپک و غیر اوپک در مورد محدود کردن تولید نفت در روز جمعه شدیداً فضای روانی بازار را متأثر نموده و موجب استمرار روند نزولی قیمت نفت در این روز شد. در این راستا، انتشار اخباری مبنی بر افزایش تولید نفت عربستان در صورت عدم کاهش تولید ایران سبب ایجاد انتظارات کاهش قیمت نفت خام در این روز شد. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که تهدید اخیر عربستان به افزایش تولید نفت می تواند شروع جنگ قیمتی در بازار نفت را رقم زده و بدین ترتیب اجماع تولیدکنندگان نفت اوپک را با شکست روبرو خواهد ساخت. لازم به ذکر است، حصول توافق اولیه میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در حاشیه اجلاس مجمع انرژی در خصوص کم نمودن حجم تولید توانست موقتاً سطح قیمتی را به بالای ۵۰ دلار برساند. البته پس از نشست اخیر این گروه از تولید کنندگان در ماه اکتبر و عدم حصول نتیجه مشخصی در خصوص محدود نمودن حجم تولید، قیمت نفت روند کاهشی خود را طی نمود. به علاوه همچنان نگرنی ها نسبت به مازاد عرضه نفت خام با توجه به آهنگ کند رشداقتصادی به ویژه کشورهای چین و هند افزایش یافته است که این امر نیز به افت بیشتر قیمت نفت خام کمک نموده است.

روند قیمت نفت خام شاخص در مناطق مختلف

۴oil

شایان ذکر است، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در وضعیت تعداد دکل های حفاری فعال نفتی را در روز جمعه منتشر نمود که در آن نشان می داد علی رغم افت قابل توجه قیمت نفت تعداد این دکل ها در هفته قبل نه واحد بیشتر شده و به ۴۵۰ واحد رسیده است. این در حالی است که تداوم روند افزایش تعداد دکل های حفاری فعال نفتی نشان دهنده کاهش هزینه تولید نفت شیل آمریکا بوده است و بدین ترتیب این مسئله نیز احتمال تضعیف بیشتر قیمت را در آینده به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و افزایش عدم اطمینان نسبت به آینده معامله گران بازار نفت سرمایه های خود را از بازار سرمایه خارج نمودند و در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات این کشور برای سرمایه گذاری ( با توجه به برنامه های نامزد پیروز) می باشند. البته، بر موارد فوق، همچنان افزایش قابل ملاحظه سطح موجودی نفت خام آمریکا در هفته گذشته که در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر گردید ، سایه خود را بر بازار نفت گسترانیده و موجب افت فراتر از انتظار قیمت نفت خام در طی روز های گذشته شده است. به علاوه، تحلیل گران انرژی بانک Barclay برآورد نمودند که رشد تقاضای نفت در طی ماه ژوئیه تا سپتامبر کمتر از یک سوم سه ماهه ی سال گذشته می باشد و احتمالاً رشد تقاضای در سه ماهه چهارم سال جاری نیز کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود در حالی که متوسط رشد تقاضای نفت در سال آتی را حدود ۱/۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

ارسال نظر