کد خبر : 37719

جایگاه پتروشیمی ها در ۲۹ گروه اقتصادی کشور

جایگاه پتروشیمی ها در ۲۹ گروه اقتصادی کشور

پتروتحلیل- گزارش های مالی ۵۰۰ شرکت برتر در ۲۹ گروه اقتصادی کشور در سال ۹۲ و ۹۳ نشان می دهد که پتروشیمی ها توانایی دارند تا به لحاظ اعداد واقعی مالی در اولین گروه اقتصادی کشور قرار بگیرند.

سید رحیم شریف موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در سال ۹۲، گزارش های مالی ۵۰۰ شرکت برتر در ۲۹ گروه اقتصادی نشان می دهد فرآورده های نفتی با ۱۳۳ هزار میلیارد تومان در رده اول، بانک ها و بیمه ها با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در رده دوم و پتروشیمی ها نیز با ۸۲ هزار میلیارد تومان در رده سوم قرار دارند.

وی در ادامه افزود: در سال ۹۳ به دلیل شرایط رکود و تورم در اقتصاد، بانک و بیمه ها با ۱۸۴ هزارمیلیارد تومان اول شدند، فرآورده های نفتی با ۱۱۷ هزار میلیارد و ۱۲٫۵ درصد کاهش در رده دوم قرار گرفتند و اما پتروشیمی ها با ۸٫۵ درصد رشد به ۸۹ هزارمیلیارد تومان رسیدند.

مدیرعامل پتروشیمی مارون با اشاره به اینکه علی رغم رکود در صنعت پتروشیمی و در دنیا، سابیک و قطر برای توسعه پتروشیمی حدودا ۱۰۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کرده اند، گفت: متاسفانه برای توسعه پتروشیمی در ایران کاری انجام نشده، اما اگر فضای اقتصادی گسترده شود، مارون و پتروشیمی های دیگر برای آینده برنامه دارند.

وی خاطر نشان کرد: در ۳ تا ۴ سال آینده باید به سمت اهداف اولیه گام برداریم و پیش بینی می کنم که در ۳ تا ۵ سال آینده پتروشیمی ها به لحاظ اعداد واقعی مالی در اولین گروه اقتصادی کشور قرار بگیرند.

وی با اشاره به سه گروه فرآورده های نفتی، بانک و بیمه ها و پتروشیمی ها گفت: در این سه گروه مزیت داریم، اما بانک ها و بیمه ها با اقتصاد کشور رشد می کنند؛ چرا که یک گروه خدماتی و مالی هستند و مولد نیستند، پتروشیمی ها گروهی مولد هستند، پس عملا دو گروه فرآورده های نفتی و پتروشیمی در صدر هستند که در سال ۹۲ با یکدیگر ۵۰ هزارمیلیارد اختلاف داشتند و در سال ۹۳ اختلاف آنها به ۲۸ هزارمیلیارد رسید.

مدیرعامل پتروشیمی مارون در ادامه افزود: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ هزارمیلیارد دلار طرح معطل پتروشیمی وجود دارد که در سال ۹۴ و ۹۵ تعداد زیادی از آنها در مدار تولید قرار گرفت؛ به طوری که واحد کامپاند پتروشیمی مارون امسال در مدار تولید قرار می گیرد، همچنین ۳ واحد پتروشیمی بوشهر نیز در سال ۹۶ در مدار تولید قرار می گیرند.

شریف موسوی در پاسخ به این سوال که نقش دولت در توسعه صنعت پتروشیمی چیست؟، گفت: نقش دولت در توسعه صنعت پتروشیمی در کشورهای توسعه یافته با اقتصاد باز و کشورهای در حال توسعه و جهان سومی کاملا متفاوت است.

وی افزود: در حال حاضر در دوران انتقال از فضای کسب کار دولتی به فضای کسب و کار خصوصی و در ابتدای راه قرار داریم، به طوری که یک، پنجم اقتصاد ما خصوصی و چهار، پنجم آن دولتی است، از این رو هر چه زمان می گذرد، نقش دولت در توسعه هر صنعتی از جمله پتروشیمی ها متفاوت می شود.

به اعتقاد مدیرعامل پتروشیمی مارون در این مقطع در ابتدای راه اقتصاد آزاد و باز قرار داریم و مهمترین موضوعی که وجود دارد و در دیدار شرکت های پتروشیمی با آقای لاریجانی نیز مطرح شد؛ نقش دولت، مجلس و سایرارکان نظام در بسترهای اقتصاد است و مهم تر از آن تعریف جایگاه جریان خصوصی است که تعریف نشده و خیلی ضعیف و بدون برنامه ریزی به سراغش رفتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت، مجلس و ارکان نظام باید به این موضوع بپردازند، گفت: واقعیت این است که در این مسئله ما باید یک تجربه جهانی را رصد کنیم و به موازات آن هم در دولت و مجلس یک کار زیربنایی جدی صورت بگیرد و در برنامه توسعه ششم و برنامه های توسعه دولت، این نقش تعریف شود.

به گفته شریف موسوی،امروز نقش دولت و جایگاه آن در توسعه صنعت پتروشیمی برای متولیان امر روشن نیست، به طوری که این موضوع برای وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی شفاف نیست و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد، اما باید تاکید کنم که موضوع ساده است؛ به این معنی که همواره وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فکر می کنند که به غیر از ساختمان، چیز دیگری ندارند، اما اگر به کشورهای کره ، آلمان و ژاپن نگاه کنیم، متوجه می شویم که نفت و گاز و حتی شرکت های تولیدی هم ندارند، با این حال فروش شرکت آلمانی BASF به تنهایی ۷۶٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بوده است که بیش از ۷ برابر هلدینگ خلیج فارس است و باید تاکید کنم که این شرکت متعلق به کشوری است که نفت و گاز ندارد و باید آن را کاملا خصوصی دید یا شرکت های آمریکایی، ژاپنی و ... که جز ۱۰ شرکت پرفروش دنیا قرار گرفتند.

وی در ادامه تاکید کرد: این موضوعات به ما یک ایده می دهد که برای رشد پتروشیمی ها نیاز نیست که دولت خودش پتروشیمی داشته باشد و یا اینکه تصدی گری کند و یا حضور مستقیم در اقتصاد پتروشیمی داشته باشد، از سوی دیگر متوجه می شویم که حضور و تصدی گری دولت در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی ها آفت است و تجربه نیز در دنیا نشان داده که پیشرفته ترین کشورهای دنیا خصوصی ترین و عقب افتاده ترین کشورها دولتی هستند.

وی افزود: از این رو نیاز به تغییر ذهنیت با توجه به داشتن ایده، فکر ، قدرت برنامه ریزی و سیاست های راهبردی و رگلاتوری وجود دارد. از سوی دیگر قدرت راهبردی صنعت در توسعه پتروشیمی و منابع نفت و گاز نیز در اختیار داریم و چرا نباید از ۱۰ شرکت پتروشیمی موفق دنیا جلوتر نباشیم. این در حالی است که ایده و منابع در دولت و بدنه کارشناسی کشور داریم، پس ضروری است که ایده ای که در بخش خصوصی و بازار است وارد دولت شده و مورد پذیرش قرار گیرد و در قالب برنامه های ششم توسعه تدوین شود و سیاست های راهبردی و رگلاتوری و سیاست بین دولت ها و قوا ایجاد شود و بتواینم با سیاست راهبردی و متابع در بازه زمانی کوتاه موفق بشویم.

به گفته شریف موسوی؛ ایران می تواند یکی از ده اقتصاد برتر دنیا باشد و در صنعت پتروشیمی می تواند رده های بالاتری را به خود اختصاص داده و در ۵ کشور موفق دنیا دیده شود؛ چرا که به لحاظ منابع نفت و گاز در مجموع اول هستیم، به لحاظ جمعیت نیز جمعیتی قابل توجه و متخصص داریم. همچنین دولت می تواند با توجه به منابع نفت و گاز در برنامه راهبردی کلان اقتصادی کشور، در مجلس و دولت پتروشیمی را به عنوان اولویت اول اقتصاد کشور ببنید، همانطور که آقای لاریجانی هم به عنوان اقتصاد راهبردی از پتروشیمی نام بردند.

مدیرعامل پتروشیمی مارون در پایان با اشاره به برگزاری همایشی توسط پتروشیمی مارون با عنوان فرصت و چالش های صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک در ماهشهر عنوان کرد؛ در این همایش به نقش دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی پرداخته خواهد شد.

ارسال نظر