کد خبر : 37166

افزایش ارسال اتیلن از کاویان به خطر لوله اتیلن غرب

پتروتحلیل- مجتمع های پتروشیمی غرب کشور امسال با توجه به افزایش حجم خوراک ارسالی از مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش تولید را رقم خواهند زد.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با نیپنا، اظهار کرد: خوشبختانه ارسال اتیلن از پتروشیمی کاویان به خط لوله اتیلن غرب افزایش یافته است و این در حالیست که با افزایش تولید اتان از فازهای جدید پارس جنوبی، پیش بینی می شود تولید پتروشیمی های در مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش یابد.

علی محمد بساق زاده افزود: ازابتدای سال۹۵ تاکنون با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و تحقق بیشتر این برنامه ها، با روند رو به رشد تولید در بیشتر مجتمع های پتروشیمی کشور مواجه بوده ایم و امسال جهش در تولید محصولات متنوع پتروشیمی را برای تامین نیاز داخل و نیز صادرات شاهد خواهیم بود .

وی با بیان اینکه با راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار در اهواز و سنندج، توان ارسال خوراک به مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش خواهد یافت، گفت: افزایش حجم خوراک مجتمع های پتروشیمی لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد ظرفیت کنونی تولید را بطور چشمگیری افرایش خواهد داد و امید است امسال بتوانیم خوراک پایدار برای تولید دراین مجتمع ها را بطور کامل تامین کنیم.

ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا پارس جنوبی تا استان های آذربایجان غربی و شرقی امتداد دارد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ۸٫۵ میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

ارسال نظر