کد خبر : 37148

چرا سهام پتروشیمی «دماوند» خریدار ندارد؟

چرا سهام پتروشیمی «دماوند» خریدار ندارد؟

پتروتحلیل- ۸۰ درصد سهام پتروشیمی دماوند به ارزش کل پایه ۱۳ هزار میلیارد ریال دوباره فردا در فرابورس به مزایده گذاشته می شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، بارها از عرضه سهام پتروشیمی دماوند در فرابورس می گذرد، اما همچنان این سهام مورد توجه خریداران قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، با توجه به اینکه تکمیل این طرح ۳ میلیارد یورور هزینه دارد، خریداران رغبتی برای خرید آن ندارند.

همچنین علاوه بر هزینه بالای تکمیل این طرح، فروش محصولات این پتروشیمی پس از تکمیل طرح نیز مشکلات خاص خود را دارد.

به گفته این گروه، پتروشیمی فجر و مبین نیز با وام های خارجی تکمیل شد و اگر این وام ها نبودند، به احتمال قوی این طرح ها نیز هنوز تکمیل نشده بودند.

این در حالی است که دولت برای تکمیل این طرح باید ۱۲ میلیارد تومان هزینه کند و این موضوع سبب شده تا بارها سهام این پتروشیمی در فرا بورس عرضه شود.

برخی از کارشناسان بازار می گویند: احتمال دارد به مرور زمان و با توجه به نبود خریدار برای سهام پتروشیمی دماوند، سهام آن به هلدینگ خلیج فارس داده شود.

با این حال تعداد ۱۰ هزار سهم پتروشیمی دماوند معادل ۸۰ درصد سهام این شرکت فردا، در چهاردهمین روز شهریورماه جاری روانه میز فروش فرابورس ایران می شود.

بر اساس این گزارش؛ این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۴۹۱هزار و ۵۲۰ ریال و ارزش کل پایه ۱۳ هزار و ۶۹۴ میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به مزایده گذاشته می شود.

همچنین سازمان خصوصی سازی بلوک ۸۰ درصدی سهام پتروشیمی دماوند را (در مرحله قبل از بهره‌برداری) به وکالت از شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی(که شامل ۹ هزار و ۵۰۰ سهم عادی و ۵۰۰ سهم ترجیحی است) به صورت ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۸ ساله در بازار سوم فرابورس ایران توسط کارگزاری خبرگان سهام واگذار خواهد کرد.

گفتنی است؛ سپرده شرکت در مزایده ۸۰ درصد سهام پتروشیمی دماوند نیز ۴۱۰ میلیارد ریال عنوان شده است و خریدار در صورت برنده شدن ۲۰ روز کاری مهلت دارد مبلغ پیشنهادی خود را پرداخت کند.

ارسال نظر