کد خبر : 37131

بازار نفت در انتظار گزارش اشتغال آمریکا

بازار نفت در انتظار گزارش اشتغال آمریکا

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در بازار های بین المللی طی معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر افزایش فراتر از انتظار موجودی نفت آمریکا در گزارش هفتگی ٍEIA ، کاهش قابل ملاحظه ای را تجربهکرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۳۳ دلار ( ۲/۸ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۷/۰۴ دلار قرار گرفت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر ۱/۶۵ دلار ( ۳/۶ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۴/۷۰ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا از ۲/۰۲ به ۲/۳۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش وضعیت موجودی نفتی این کشور را برای هفته منتهی به ۲۶ اوت منتشر ساخت که در آن نشان می داد، حجم ذخیره سازی نفت خام این کشور با ۲/۲۷ میلیون بشکه رشد به ۵۲۵/۸ میلیون بشکه رسیده است. همچنین واردات روزانه آن با ۲۷۵ هزار بشکه بیشتر شده و به ۸/۹ میلیون بشکه در روز تغییر یافته است. در حالی که موجودی نفت منطقه کوشینگ اوکلاهما کاهش یک میلیون بشکه ای داشته و تولید نفت خام این کشور در هفته مورد بررسی روزانه ۶۷ هزار بشکه کمتر شده است. به علاوه، موجودی بنزین آن نیز ۶۹۱ هزار بشکه افت نموده است در حالی که موجودی فرآورده های میان تقطیر ۱/۵ میلیون بشکه رشد یافته است.

بررسی وضعیت موجودی نفت آمریکا

۳۱oil

انتشار گزارش فوق سبب شد تا بازار در وضعیت bear قرار گرفته و در این شرایط، معامله گران موقعیت خود را به وضعیت Short تغییر داده و لذا حجم معاملات short افزایش یافته و به تبع آن قیمت فیوچرز نفت تقلیل می یابد و با توجه به ارتباط بین قیمت فیوچرز و قیمت تک محموله نفت خام، قیمت در بازار فیزیکی نیز کاهش می یابد. از سوی دیگر، معامله گران بازار نفت در انتظار انتشار گزارش وضعیت اشتغال آمریکا در روزجمعه هستند. در صورتی که اشتغال رشد قابل توجهی داشته باشد باعث تقویت ارزش دلار شده و در نتیجه تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت کاهش یافته و قیمت باز هم با کاهش روبرو خواهد شد.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۳۱oil1

قیمت نفت خام شاخص های اروپا و آمریکا به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد در طی ماه اوت رشد یافته اند که یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت ها در این دامنه زمانی خوشبینی فعالان بازار نفت نسبت به موفقیت طرح سقف تولید نفت اوپک بوده است و این مسئله فضای روانی بازار را در این ماه تحت تاثیر قرار داده و قیمت نفت را رشد داده است. در این راستا، عراق به عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک روز گذشته نسبت به حمایت از طرح فوق را در اجلاس کشور های تولید کننده اعلام نمود. البته اظهار نظر وزیر نفت عربستان در مورد تعیین میزان تولید نفت خود با توجه به میزان تقاضای نفت خام منجر شد تا حدودی فضای روانی بازار نفت را تعدیل نموده و احتمال ناکامی طرح فریز نفتی را افزایش داده و در نهایت قیمت نفت خام را در روز قبل تقلیل داد.

ارسال نظر