کد خبر : 37123

توقف فعالیت ۹ سکوی نفتی در خلیج مکزیک

توقف فعالیت ۹ سکوی نفتی در خلیج مکزیک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار های بین المللی در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر تداوم روند رو به رشد ارزش دلار و گزارش انجمن نفت آمریکا ( API) در مورد پیش بینی موجودی نفت خام این کشور در هفته قبل تقلیل یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر با ۸۹ سنت ( ۱/۸ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۸/۳۷ دلار قرار گرفت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۳ سنت ( ۱/۳ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۶/۳۵ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا از ۲/۱۸ به ۲/۰۲ دلار در هر بشکه افت نمود.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۳۰oil1

انجمن نفت آمریکا ( API) رشد موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۶ ماه اوت را ۶۰۰ هزار بشکه اعلام کرد در حالی که برای ذخیره سازی بنزین کاهش ۱/۱ میلیون بشکه را گزارش کرده است. علاوه بر تأثیر کاهنده افزایش موجودی نفت خام بر قیمت آن، بالا رفتن تولید نفت برخی از کشور های اوپک از جمله عربستان و عراق نیز نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت خام را تشدید کرد و لذا سبب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت در روز گذشته شد. اگرچه نزدیک شدن طوفان فصلی در خلیج مکزیک که سبب متوقف شدن فعالیت نه سکوی نفتی آن( ۲۲ درصد از تولید نفت این کشور) در روز سه شنبه گردیده، توانست مانع از افت بیشتر قیمت شود.

در این میان، Wood Mackenzie در گزارش خود در خصوص وضعیت اکتشافات نفتی در جهان اعلام کرد، اکتشافات نفتی در سال گذشته یک دهم متوسط اکتشاف سالانه از سال ۱۹۶۰ تاکنون بوده‌است که این مسئله با توجه پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال آتی، نگرانی‌ها در مورد تأمین تقاضای نفت در بازار را تشدید کرده و می تواند تا حدود زیادی انتظارات بازار نفت در مورد مازاد عرضه نفت خام را در آینده تعدیل کند. از سوی دیگر، انتشار آمار شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکا که روند رو به رشد آن را در ماه اوت نشان می دهد، سبب تداوم تقویت ارزش دلار گردید و در این شرایط معامله گرانی که در موقعیت Short بازار قرار داشتند به دلیل پیش بینی احتمال متضرر شدن در این وضعیت و به منظور جلوگیری از ضرر احتمالی، اقدام به باز خرید قرار دادهای فیوچرز (افزایش موقعیت Long در بازار) می نمایند که این امر از افت بیشتر قیمت نفت خام ممانعت می نماید و به این عمل آنها Profit Taking می گویند. به علاوه، انتظارات شکل گرفته مبنی بر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در روز گذشته تقویت گردید که به دنبال آن ارزش دلار نیز تقویت شده و با توجه به اینکه رشد ارزش دلار موجب تضعیف تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت خام می شود، قیمت نفت خام نیز کاهش نشان داد. با این وجود، گزارش وضعیت فرصت های شغلی آمریکا نقش مهمی در تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد زیاد شدن نرخ بهره خواهد داشت.

بررسی روند اکتشافات نفت در سال های مختلف

۳۰oil1

ارسال نظر