کد خبر : 37072

مصرف کنندگان پی وی سی در تنگنا

مصرف کنندگان پی وی سی در تنگنا

پتروتحلیل- در حالی پی وی سی سازها تقاضای لغو سقف ۱۰ درصدی قیمت این کالا را در بورس دارند که قیمت پی وی سی در بازار آزاد به ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش «پتروتحلیل» به این ترتیب کمبود پی وی سی در بازار داخل سبب شده تا ۶۰ درصد واحدهای تولیدی دیگر قادر به فعالیت نباشند و تنها ۴۰ درصد آن هم با ظرفیت هایی بسیار پایین مشغول به تولید هستند.

البته بورس کالا اعلام کرده است که با لغو سقف ۱۰ درصدی قیمت به شرط عرضه هفتگی ۱۰ هزارتن پی وی سی موافقت خواهد کرد، با این حال عرضه پی وی سی ها که به امروز موکول شده است همچنان با سقف ۱۰ درصدی قیمت انجام خواهد شد.

البته درخواست لغو سقف ۱۰ درصدی قیمت در حالی از سوی پی وی سی سازها مطرح شده است که تعهدات آنها افزایش یافته است و مشکلات بازار پی وی سی تا بازگشت کامل پتروشیمی اروند به بازار پی وی سی ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که خط تولید پی وی سی امولسیون اروند تعطیل شده و به این ترتیب تولید اروند به ۴۰۰ تولید پی وی سی به صورت روزانه رسیده است. البته روز گذشته شایعه تغییر مدیرعامل پتروشیمی اروند نیز در بازار وجود داشت که از سوی هلدینگ خلیج فارس تکذیب شد.

با الین حال بیشترین قیمت پی وی سی پیشنهاد شده به ایرانی ها در حال حاضر ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن است که با نرخ دلار آزاد هر کیلو پی وی سی ۳ هزار و ۶۰۰ تومان تمام می شود، حال آنکه قیمت پی وی سی در بازار آزاد به ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

به گفته کارشناسان بازار اگر سقف ۱۰ درصدی قیمت برای معاملات پی وی سی امروز لغو می شد، احتمالا ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای محصولات نقدی رقابت می شد، همچنین احتمالا برای پی وی سی ها تحویل یک ماهه و دو ماهه هم به ترتیب ۱۰ تا ۲ درصد رقابت می شد. به عقیده کارشناسان بازار برای خریداران ۳۵ درصد رقابت برای پی وی سی ها هم مقرون به صرفه است؛ چرا که قیمت پس از رقابت ۳۵ درصدی به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد رسید و همچنان با قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی اختلاف وجود دارد.

این در حالی است که قیمت پی وی سی در منطقه جی سی سی در تاریخ ۲۶ آگوست با افزایش روبه رو شد. به طوری که قیمت پی وی سی در منطقه جی سی سی و در تاریخ یاد شده با ۱۰ دلار افزایش به رقم ۸۱۰ تا ۸۳۰ دلار در هرتن سی اف آر رسید.

در همین حال قیمت پی وی سی در خاورمیانه، پاکستان و هندوستان در تاریخ یاد شده بدون تغییر نسبت به هفته گذشته گزارش شده است. قیمت این کالا در خاورمیانه در محدوده ۸۱۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن سی اف آر و در هندوستان و پاکستان نیز ۹۰۰ تا ۹۳۰ دلار در هر تن سی اف آر گزارش شده است.

ارسال نظر