کد خبر : 37068

حال و آینده بازار پتروشیمی از دیدگاه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: با کاهش قیمت نفت در سال‌ گذشته بازار محصولات پتروشیمی نیز تحت تاثیر همزمان تغییرات قیمت و تقاضای جهانی محصولات قرار گرفت.

نژادسلیم در ادامه افزود: به طور کلی قیمت تمامی محصولات وابسته به این صنعت کاهش یافته ولی میزان کاهش قیمت هر محصول متاثر از تقاضا و ارتباط تاریخی قیمت آن با قیمت نفت بوده است. در چنین فضایی کاهش نسبی قیمت برخی محصولات از سایر محصولات دیگر بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن رشد تقاضا و سودآوری این صنعت در سال‌های گذشته منجر به افزایش سرما‌یه-گذاری‌ها در این صنعت شده و برخی محصولات اصلی پتروشیمی با مازاد عرضه روبرو شدند.

به عقیده مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس؛ چشم انداز قیمت نفت، وضعیت حاکم بر اقتصاد جهان خصوصا تضعیف اقتصاد چین و کاهش تقاضای محصولات، باعث شده است برنامه‌های سرمایه گذاری در این صنعت مورد بازنگری قرار گرفته و انجام برخی پروژه‌ها لغو و یا حتی به تعویق بیافتد و افزایش بهره‌وری سرلوحه کار قرار بگیرد. علاوه بر آن کاهش قیمت نفت، تولید نفت و گاز شیل را تحت فشار قرار داده و منجر به بهبود وضعیت پتروشیمی‌های خوراک مایع شده است.

وی ادامه داد: کاهش اخیر قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی منجر به کاهش سطح سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه و انتقال آن به نقاطی که از مزیت‌های رقابتی مانند دسترسی به خوراک ارزان‌قیمت دارا هستند، شده است. در چنین شرایطی کشورهای دارای مزیت با استمرار سرمایه گذاری در این بخش می‌توانند سهم بازار خود را افزایش داده و جایگاه خود در این صنعت را تقویت کنند. کاهش سرمایه‌گذاری‌های اخیر نوید تصحیح مازاد عرضه در برخی محصولات را داده و پیش‌بینی می‌گردد تا سال ۲۰۱۸ بازار‌ها متعادل گردند. لذا زمان فعلی موقعیتی طلایی جهت سرمایه‌گذاری آگاهانه برای فعالان این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه مرکزیت صنعت پتروشیمی در حال انتقال از غرب به شرق است و در آینده نه‌چندان دور منطقه خاورمیانه به دلیل برخورداری از خوراک ارزان‌قیمت، به مرکز تولیدات صنعت پتروشیمی جهان تبدیل خواهد شد، گفت: در همین حال مراکز مصرف نیز در حال انتقال به شرق کره زمین هستند؛ زیرا هند و چین به بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی تبدیل خواهند شد.

وی افزود: در چنین شرایطی، شرکت‌های شناخته شده غربی اگر بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، باید مسیر فعالیتشان را تغییر دهند و به شرق بروند و از طریق شراکت یا اتحاد استراتژیک با شرکت‌های شرقی خود را به مراکز مصرف نزدیک کنند.

به گفته نژادسلیم؛ با توسعه صنعت پتروشیمی در خاور میانه رقابت در این منطقه تشدید شده و این موضوع سبب تمرکز نوآوری بر کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی خواهد شد. از این رو مهم‌ترین استراتژی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی، اجرای طرح‌های هیدروکربنی یکپارچه به صورت واحدهای تلفیقی پالایشگاهی- پتروشیمیایی است که با اجرای آن ضمن هم‌افزایی توان تولید، از آسیب‌های حاصل از بازارهای مصرف نیز در امان خواهند ماند.

وی ادامه داد: تولید کنندگان با ایجاد طرح های مشارکتی بهبود راندمان تولید، بازاریابی و عرضـه محصـول را مـد نظـر قـرار داده‌اند. طی سالهای اخیر، واحدهای عظیم پتروشیمیایی در جهان احداث شده‌اند که در مقایسه با دو دهه گذشـته از ابعاد اقتصادی بزرگتری سود می‌برند، از این رو واحدهای کوچک‌تر، کهنه‌تر و دارای راندمان پایین‌تر یا در شرف تعطیلی قرار داشته و یا به توسعه ظرفیت های خود روی آورده‌اند و در برخی موارد به تولید محصولات متنوع تری پرداخته‌اند.

ارسال نظر