کد خبر : 37062

دلیل افزایش قیمت خوراک های پتروشیمی

دلیل افزایش قیمت خوراک های پتروشیمی

پتروتحلیل- افزایش قیمت های نفت خام همراه با عرضه محدود اتیلن در آسیا موجب افزایش قیمت های خوراک های پتروشیمی شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های اتیلن در بازار نقدی از اواسط ماه می تا حال حاضر در بالاترین میزان خود قرار گرفته است.

زنجیره انرژی تحت تأثیر جو مثبت بازار قرار گرفته که تلاش های تولیدکنندگان نفت برای به ثبات رساندن بازار نفت خام عامل این مسئله بوده است. تولیدکنندگان از جمله عربستان سعودی و روسیه، اظهار کرده اند که آن ها آماده مذاکره برای متوقف ساختن رشد تولید خود هستند. با این وجود این سوال باقی است که آیا تولیدکنندگان بزرگ نفت اقدام واقعی خواهند کرد یا خیر.

قیمت های نفت خام در بازار معاملات آتی در هفته گذشته تا حدود ۴ دلار در هر بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که افزایش قیمت این محصول از یکمِ آگوست ۸ دلار در هر بشکه بوده است.

در همین حال روند افزایشی قیمت های انرژی موجب شد قیمت های نفتا در ژاپن (CFR) تا اواسط ماهِ آگوست به بالاتر از مرزِ ۴۰۰ دلار در هر تن افزایش یابد. در این میان بهای اخیر نفتا در بازار نقدی در هفته گذشته شاهد افزایش ۴۰ دلاری بود، در حالیکه از ابتدای این ماه تا کنون افزایش ۵۰ دلاری را تجربه کرده است. متعاقباً، قیمت های اتیلن در این منطقه در جنوب شرقی آسیا، ۲۰ دلار در هر تن بالا رفت در حالیکه افزایش قیمت این محصول از اوایل آگوست ۳۵ دلار در هر تن می باشد. در این هفته قیمت های اتیلن در بازار نقدیِ آسیای شمال شرقی افزایشی ۶۰ دلاری داشت. افزایش این محصول در این بازار از اوایل آگوست در رقم ۶۵ دلار در هر تن قرار دارد.

بجز کاهش قیمت های نفتای نقدی و نفت خام، باتوجه به اینکه گزارش شده چندین واحد کراکینگ از جولای و آگوست موقتا تعطیل می باشند معامله کنندگان همچنین عرضه محدود را بعنوان دلیل پشتِ مسئلۀ افزایش قیمت های اتیلن در نظر دارند. شرکت ژاپنیِ JX Nippon Oil & Energy واحد کراکینگِ خود را در Kawasaki با ظرفیت تولید ۴۰۴ هزار تن در سال، تعطیل کرده است. طبق اعلام قبلی در ماه سپتامبر این واحد فعالیت خود را از سر میگیرد.

تا پایان ماه جولای، شرکت تایوانیِ Formosa Petrochemical واحد شماره ۲ کراکینگ خود واقع در Mailliao را با ظرفیت تولید ۱٫۰۳ میلیون تن در سال برای فعالیت های حفظ و نگهداری به مدت ۵۰ روز تعطیل کرده است.

در چین، واحد کراکینگ شرکت Sinopec Sabic Tianjin Petrochemical از اوایل آگوست موقتاً تعطیل شده است. این واحد با ظرفیت تولیدِ ۱ میلیون تن در سال در Tianjin واقع شده و طبق برنامه ریزی ها قرار است فعالیت خود را در اواخر سپتامبر آغاز کند. به گفته معامله کنندگانِ آسیا طبق برنامه ریزی های قبلی در ماه آتی چند واحد کراکینگ در کره جنوبی و ژاپن موقتاً تعطیل خواهند شد.

ارسال نظر