کد خبر : 37038

نفت زیر سایه افزایش نرخ بهره آمریکا

نفت زیر سایه افزایش نرخ بهره آمریکا

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روز کاری هفته گذشته در اثر انتشار اخبار حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان افزایش یافت، گرچه عوامل فنی بازار نظیر تقویت ارزش دلار و اظهار نظر های رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره از رشد بیشتر قیمت ها جلوگیری کردند. بدین ترتیب در معاملات روز جمعه قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر با ۲۵ سنت (۰/۵ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۹/۹۲ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۳۱ سنت (۰/۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۷/۶۴ دلار قرار گرفت. بنابراین، قیمت نفت خام های شاخص آمریکا و اروپا در طی هفته قبل به ترتیب ۳ و ۱/۹ درصد کاهش یافتند.

در پی انتشار اخبار برخورد موشک های یمن به تأسیسات نفتی عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام، نگرانی ها در خصوص اختلال در عرضه نفت نفت این کشور در روز جمعه تشدید شده و فضای روانی بازار را شدیداً تحت تاثیر قرار داد. این امر منجر به شکل گیری انتظارات رشد قیمت نفت خام در بازار گردید و در مجموع سهم به سزایی در افزایش قیمت نفت در این روز ایفا کرد. با این حال شرکت آرامکو در واکنش به انتشار این خبر، اعلام کرد که تاسیسات این شرکت به ‌طور عادی در حال کار است و آتش‌سوزی مربوط به این حمله نظامی را مهار کرده است.

به علاوه، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود، تعداد دکل های فعال حفاری نفتی را ۴۰۶ واحد گزارش کرد که این میزان برخلاف رشد تعداد این دکل ها در طی هشت هفته قبل، هیچ گونه تغییری نسبت به هفته قبل از آن نشان نمی دهد. این در حالی است که همچنان، این مقدار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۶۷۵ واحد کاهش نشان می دهد. عدم رشد دکل های حفاری، تا حدودی توانست انتظارات رشد عرضه نفت را تعدیل کند.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۲۶oil

ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز جمعه در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا به سخنرانی پرداخت و از تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور خبر داد. در این راستا، برخی از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند، بانک مرکزی آمریکا احتمالاً نرخ بهره در این کشور را در ماه سپتامبر افزایش دهد که منجر به کاهش قیمت نفت خام در بازار تک محموله می شود زیرا این افزایش در اثر سیاست پولی توسط کمیته بازار آزاد، باعث انتقال جریان نقدینگی به سمت بازار اوراق قرضه خواهد شد. افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق را کاهش داده و سبب بیشتر شدن تقاضای آنها خواهد شد. به تبع رشد تقاضای اوراق قرضه بر قیمت آن افزوده شده و در نتیجه جریان نقدینگی به سمت بازار کالا های اساسی از جمله نفت حرکت خواهد کرد.

به همین ترتیب در بازار تک محموله با توجه به پیش بینی افزایش نرخ بهره، هزینه نگهداری نفت خام ( Storage cost) افزایش یافته و در نتیجه تقاضای نفت در بازار تک محموله کاهش خواهد یافت. در مجموع می توان گفت افزایش نرخ بهره سبب تقلیل قیمت نفت خام می شود. به علاوه، اظهار نظر رئیس بانک مرکزی آمریکا تقویت دلار را به دنبال داشت که این نیز خود اثر منفی بر قیمت مواد اولیه (از جمله نفت ) داشته و از رشد بیشتر قیمت ها در داد و ستد های روز جمعه جلوگیری کرده است. نشست کشورهای مصرف‌ کننده و تولید کننده سوخت‌های فسیلی در الجزایر در ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر برگزار خواهد شد که در حاشیه آن در بین کشورهای عضو اوپک و برخی از تولیدکنندگان نفت غیر اوپک در خصوص سقف تولید و محدود نمودن رشد تولید نفت مذاکره خواهند کرد که در صورت توافق این کشورها تا حدود زیادی نگرانی های مازاد عرضه نفت خام کاهش یافته و سبب شکل گیری انتظارات قیمت ها در جهت افزایش خواهد شد. در این راستا، بانک آمریکایی Merrill Lynch قیمت نفت خام برنت را در سال آینده ۶۱ دلار در هر بشکه برآورد کرد.

ارسال نظر