کد خبر : 36998

نگرانی از کاهش تقاضای نفت چین

نگرانی از کاهش تقاضای نفت چین

پتروتحلیل- افزایش موجودی نفت خام ایالات متحده و نگرانی درباره کاهش تقاضای نفت چین منجر به پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی روز گذشته شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی خود را منتشر ساخت که در آن نشان می داد ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۹ اوت ۲/۵ میلیون بشکه فزونی یافته و به ۵۲۳/۶ میلیون بشکه بالغ شده است. در این میان موجودی نفت خام در کوشینگ اوکلاهما نیز افزایش ۳۷۵ هزار بشکه ای داشته است. همچنین بر حجم ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۳۶ و ۱۲۲ هزار بشکه افزوده شده است. در هفته مورد بررسی واردات نفت خام آمریکا با افزایش روزانه ۴۴۹ هزار بشکه به ۸/۶ میلیون بشکه در روز رسیده و در مقابل ضریب بهره برداری پالایشی کاهش یک درصد داشته است. مجموعه این عوامل تأثیر منفی بر بهای نفت خام بر جای گذاشت به طوریکه کاهش ۴۹ هزار بشکه در روز تولید نفت نیز نتوانست کمک چندانی به روند قیمت نماید.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ اوت ۲۰۱۶

۲۴oill

بدین ترتیب قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر طی دادوستد روز ۲۴ اوت ۱/۳۳ دلار (۲/۸ درصد) تقلیل یافته و به هر بشکه ۴۶/۷۷ دلار رسید. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر با ۹۱ سنت (۱/۸ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۴۹/۰۵ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۴oill1

با اینکه انتظار می رفت در این فصل سال بر تقاضا برای نفت و فرآورده های نفتی افزوده شده و به تبع آن موجودیهای نفتی با کاهش روبرو گردد، اما ملاحظه می شود که علیرغم پیش بینی های صورت گرفته ایجاد توازن در بازار در سه ماهه سوم نیز محقق نگردیده و موج جدید نگرانی ها در خصوص تداوم مازاد عرضه به وجود آمد. این در حالیست که نخست وزیر عراق نیز به طور رسمی اعلام نمود که کشورش هنوز به سهم کامل خود از بازار نفت نیافته و این بدان معناست که عراق تولید خود را در قالب طرح احتمالی اوپک برای فریز نفتی محدود نخواهد کرد. وی افزود؛ ما برای این طرح آمادگی نداریم زیرا عراق همچنان کمتر از آن مقدار که باید تولید کند، نفت تولید می کند. علاوه بر این، عربستان نیز در ماه ژوئیه رکورد بالایی از تولید را از آن خود کرد و بنابراین می توان گفت که عوامل بنیادین در بازار هنوز از ضعف برخوردار بوده و مازاد عرضه در کنار تقاضای پایین برای نفت نمی تواند کمک چندانی به بهبود روند قیمت نماید. در این میان بسیاری از کارشناسان به طرح فریز نفتی نیز چندان امیدی ندارند و توافق میان تولیدکنندگان را غیرمحتمل می دانند و بر این عقیده اند که حتی اگر محقق شود، نمی توان به آن اعتماد نمود چرا که هیچ جریمه ای برای کسانی که از آن تخطی نمایند، در نظر گرفته نخواهد شد.

ارسال نظر