کد خبر : 36982

تردید ایران برای پیوستن به طرح فریز نفتی

تردید ایران برای پیوستن به طرح فریز نفتی

پتروتحلیل- اظهارنظر مقامات اوپک مبنی بر ارسال علائم مثبت از سوی ایران برای اقدام جمعی در زمینه حمایت از بازار نفت موجب شد تا بهای نفت طی معاملات روز گذشته بازارهای جهانی حدود ۱/۵ درصد افزایش نشان دهد. این در حالیست که منابع خبری به نقل از منابع آگاه گزارش داده بودند که هنوز تصمیم ایران در خصوص پیوستن به طرح پیشنهادی تثبیت تولید نفت توسط تولیدکنندگان بزرگ قطعیت نیافته است.

پیشتر ایران اعلام کرده بود که از هرگونه کاهش تولید از سوی کشورهای دیگر برای بالا بردن قیمت نفت حمایت می‌کند، اما خودش تا به سطح تولید قبل از تحریم‌ها نرسد، حاضر نیست به طرح فریز نفتی بپیوندد. به هر حال این امر نشان می دهد که ایران تمایل دارد که به درک و تفاهم مشترکی با سایر تولیدکنندگان برسد. هرچند که یک کارشناس نفتی اظهار داشت؛ حمایت ایران از توافق جمعی تولیدکنندگان باعث خوش‌بینی شده است، اما با اقدام واقعی از طرف ایران هنوز فاصله زیادی داریم. با اینحال خوشبینی بسیاری از کارشناسان نسبت به روند مذاکرات در پیش رو و کسب نتیجه مثبت از آن موجب شد تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر طی دادوستد روز ۲۳ اوت ۸۰ سنت (۱/۶ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۹/۹۶ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۹ سنت (۱/۵ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۸/۱۰ دلار به تثبیت رسید. معامله گران می گویند که ایران، عراق و عربستان اعضایی از اوپک هستند که کلیه اخبار آنها توسط دست اندرکاران بازار پیگیری شده و بازار بیشترین واکنش را نسبت به تصمیمات آنها نشان می دهد. همچنین یک تحلیل‌گر بازار نفت گفت؛ سطح کنونی قیمت بالای ۴٠ دلار، انگیزه ای به تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک برای حمایت از رشد قیمتها به وسیله کاهش تولید و یا حفظ سطح تولید کنونی نمی‎دهد.

روند تولید نفت ایران، عراق و عربستان

۲۳oill

اما فشارهای اقتصادی و مالی که برای برخی از تولیدکنندگان نفت از جمله ونزوئلا و نیجریه ایجاد شد، سبب گردید تا الجزایر به عنوان یکی از اعضای اوپک مذاکرات گسترده‌ای با اعضای این سازمان و برخی از تولیدکنندگان مهم جهان آغاز کند که نتیجه افزایش چشمگیر نفت از ابتدای ماه اوت بود. این مذاکرات بر دعوت از اعضای اوپک برای برگزاری اجلاسی پیرامون فریز کردن تولید نفت متمرکز بود که این بار موضع وزیر جدید نفت عربستان حاکی از رویکرد متفاوت این کشور نسبت به وضعیت کنونی بازار نفت بود.

اظهارات خالد الفالح مبنی بر حمایت از فریز نفتی تأثیر بسیار زیادی بر افزایش قیمت نفت بر جای گذاشت هرچند که انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال افزایش صادرات نفت عراق و آمادگی شبه نظامیان نیجربه برای آغاز آتش بس توانست مجددا" از قیمت نفت بکاهد. عراق مصمم است صادرات خود را به ترکیه به روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت برساند و از سوی دیگر احتمال دارد تولید نفت نیجریه که به خاطر درگیری‌های داخلی در ماه‌های گذشته کاهش یافته بود، با برقراری آتش‌بس دوباره افزایش یابد.

لازم به ذکر است که مؤسسه Rystad Energy در گزارشی آورده که ایران و عربستان کمترین هزینه تولید نفت را میان اعضای اوپک دارند که در حدود ۹ دلار در هر بشکه می باشد. این در حالیست که هزینه تولید برای عراق، ونزوئلا و نیجریه به ترتیب ۱۰، ۲۷ و ۲۹ دلار به ازای هر بشکه نفت می باشد. بانک گلدمن ساکس در گزارشی آورده که پیش بینی می کند تا تابستان سال آینده، نفت در طیف قیمتی ۵۰-۴۵ دلار در هر بشکه نوسان نماید. اما در ادامه افزود؛ رشد پایدار عرضه نفت کشورهایی که پیش از این دچار اختلال تولید شده بودند، ما را وادار می‌کند که برآورد خود را از میانگین قیمت WTI به ۴۵ دلار در هر بشکه کاهش دهیم. پیشنهاد برخی کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت همچون روسیه برای تثبیت تولید نفت در سطح کنونی، سبب می‌شود عرضه نفت جهان در سطح بالای کنونی باقی بماند، لذا چندان تأثیری بر ایجاد توازن در بازار بر جای نخواهد گذاشت.

ارسال نظر